Det är nästan dubbelt så svårt att hitta en publik laddplats till sin elbil i en pendlingskommun som i landet som helhet. Måste vi ladda offentligt i sovstäder? Behoven bör analyseras, meddelar Gröna mobilister.
Gröna Mobilister är i färd med att analysera laddinfrastrukturen ur ett lokalt och regionalt perspektiv med hjälp av data från Power Circles statistiktjänst ELIS. På torsdag den 16 mars släpper vi rapporten Laddning på väg 2023, som du hittar på vår hemsida.
Utbyggnaden går trögt i pendlingskommunerna. I Botkyrka kommun med 95 000 invånare finns till exempel endast åtta publika laddpunkter, enligt ELIS. Antalet kan vara något högre på grund av underrapportering till den nordiska databasen Nobil.
De renodlade pendlingskommunerna motsvarar kommungrupp A2, B4 och C7 i SKR:s indelning. Här finns endast cirka en laddpunkt per 1 000 invånare, att jämföra med 1,7 i riket som helhet.
Antalet laddpunkter per laddbart fordon är bara 0,02 i pendlingskommuner nära storstäder. Detta ska jämföras med det nationella genomsnittet 0,04.
– Bristen på laddplatser i pendlingskommuner behöver inte vara något problem då laddbara fordon i sovstäder främst laddas hemma på natten, säger Victor Bärring, projektledare på Gröna Mobilister. Men hur går det för dem som inte har ett eget hus att ladda i?
Gröna Mobilisters ordförande Jesper Johansson fortsätter:
– I många pendlingskommuner finns stora områden med flerfamiljshus. Här måste behovet av publik destinationsladdning analyseras i detalj, annars riskerar vi att tappa bort stora befolkningsgrupper i elektrifieringen.