Positiv utveckling för tillgänglighetsanpassning av hållplatser

Foto: philip myrtorp/unsplash

Kollektivtrafikens tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning är ett nyckelmått i Trafikanalys uppföljning av de transportpolitiska målen. Det bygger på tre delmått: upplevd användbarhet, tillgänglighetsinformation respektive tillgängliga hållplatser och bytespunkter. Årets uppföljning av tillgängliga hållplatser pekar i positiv riktning, meddelar Trafikanalys. 

Trafikanalys huvuduppdrag är att stödja regeringen och Regeringskansliet, till exempel genom att säkerställa kvaliteten och analysen i olika beslutsunderlag och genom att följa upp och utvärdera hur åtgärder inom transportpolitiken har genomförts, samt vilka effekter de har haft.

Trafikanalys uppföljning 2023 avser i huvudsak hållplatser för busstrafik, i likhet med 2020. Organisationen har begärt in uppgifter om tillgänglighetsanpassning för alla trafikslag, men regionala riktlinjer och uppföljning har fokus på busshållplatser. Underlaget för infrastruktur för övriga trafikslag är mer varierande och ofta osäkert, inte minst på grund av att ansvaret är oklart. Busshållplatser dominerar regional statistik om hållplatsers och bytespunkters tillgänglighet. Definitioner av bytespunkter varierar både mellan regioner och över tid, varför hållplatser är grunden för jämförande analyser. I likhet med 2020 är den regionala variationen 2020 stor i riktlinjer, insatser och åtgärder.

Elva regioner rapporterar uppgifter om tillgänglighetsanpassning som pekar i positiv riktning; sju regioner i oförändrad riktning och tre regioner i negativ riktning. Åtta av de elva regioner som går i positiv riktning hänvisar till nya riktlinjer, krav och/eller tillgänglighetsinventeringar som förbättrar ledningssystem, målstyrning och uppföljning av tillgängligheten.

Tre regioner som går i positiv riktning har oförändrade riktlinjer, men rapporterar en ökad reell tillgänglighetsanpassning 2023, plus 4–9 procentenheter i jämförelse med 2020. I tre fall har Trafikanalys bedömt den regionala utvecklingen som negativ, dels beroende på en ökad osäkerhet i underlaget, dels till synes lägre ambitioner att döma av de tillgänglighetsmål och krav som uppges 2023 i jämförelse med 2020.

Sammantaget kan det konstateras en positiv utveckling i regionernas tillgänglighetsanpassning av hållplatser. Det handlar om framför allt ledningssystem, regelutveckling och uppföljning, men också reella åtgärder. I vissa regioner märks inga förändringar, eller så har osäkerheten till och med ökat om tillgängligheten.

Källa: Trafikanalys