Framkomligheten på E6 genom Skåne förbättras

Foto: Trafikverket
Foto: Trafikverket

Störningskänsligheten har identifierats som den största bristen på E6 genom Skåne. En väl fungerande E6, för pendling, godstrafik, nyttotrafik och kollektivtrafik är en viktig förutsättning för regional utveckling i Skåne och för Sverige som helhet. Nu förbättrar Trafikverket framkomligheten. 

E6 genom Skåne är en av landets mest trafikerade motorvägar och en viktig pulsåder för både Sverige och Norge. E6 har även en viktig roll för regional arbetspendling. Trafiken har under de senaste 15 åren nästan fördubblats på delar av sträckan. Trafikflödena uppgår idag till uppemot 50 000 fordon per dygn. Störningar och stopp på sträckan är vanligt förekommande och vi har många incidenter med stora konsekvenser för framkomligheten.

Trafikverket har gjort en omfattande åtgärdsvalsstudie om E6 genom Skåne som har lett fram till förslag på åtgärder som ska förbättra framkomligheten. Några av dem har realiserats och andra planeras genomföras de närmsta åren. 

Planerade åtgärder:

Extra körfält mellan Lomma och Alnarp

Sträckan mellan trafikplatserna Lomma och Alnarp strax norr om Malmö är den mest trafikerade motorvägssträckan i Skåne. För att förbättra framkomligheten på E6 är denna delsträcka på cirka 3 kilometer viktig att förbättra. 

Status: En teknisk utredning har genomförts som visar möjligheterna att bredda vägen med ett extra körfält mellan trafikplatserna. Fortsatt arbete kräver att åtgärden prioriteras i framtida nationella transportplaner.

Extra körfält mellan Västra Klagstorp och Petersborg

Trafikverket utreder möjligheten att bygga ett tredje körfält mellan trafikplats Västra Klagstorp och trafikplats Petersborg. Det ökar framkomligheten för busstrafiken på E6 och är en viktig del i det regionala busskonceptet för sträckan Malmö-Falsterbonäset. Åtgärden kommer även att ge en positiv effekt på den övriga trafiken.

Ny parallellavfart vid Vellinge södra

Trafikverket bygger om avfartsrampen vid trafikplats Vellinge södra till en parallellavfart. Det görs för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten för södergående trafik på E6 och trafik mot väg 100.

Byggstart: 2023

ITS-åtgärder Helsingborg-Vellinge

ITS är en förkortning för intelligent transportsystem och innebär att man med modern teknologi kan styra, påverka och kommunicera med trafikanterna. De åtgärder som är aktuella på E6 mellan Vellinge och Helsingborg är kövarningssystem, variabla (digitala) meddelandeskyltar och kompletterande trafikkameror som ger vår trafikledning ökade möjlighet att övervaka situationen på vägen.

Ombyggnation av trafikplatser

Trafikverket planerar förbättringsåtgärder vid flera trafikplatser på E6 i Skåne. Det kan handla om att bygga om på- och avfarterna för ökad trafiksäkerhet och kapacitet, eller att bygga om korsningar mellan på- och avfarter och anslutande väg för ett förbättrat trafikflöde.

Genomförda åtgärder:

Omkörningsförbud i rusningstrafik för tunga lastbilar

I mars 2019 infördes omkörningsförbud i rusningstrafik för tunga lastbilar mellan Vellinge och Helsingborg. Samtidigt ändrade Trafikverket villkoren för tunga mobilkranar (motorredskap klass I) så att dispens inte ges under rusningstrafik.

E6 vid 896 i Lomma, kollektivtrafikåtgärder

Trafikverket har byggt en särskild på- och avfart för bussar mellan E6 och Vinstorpsvägen i Lomma. Det förbättrar framkomligheten för kollektivtrafiken.

Status: klart december 2019 

Källa: Trafikverket