Nu har arbetet med att gjuta farbanan på den nya bron över Umeälven börjats. På grund av brons längd har gjutarbetet delats upp i sju delar och det är del ett som har gjutits. Entreprenad 10 omfattar nybyggnad av en 530 meter lång bro över Umeå älv med mötesfri väg och gång- och cykelväg samt bro över Baggbölevägen.
– Arbetet är väldigt väderberoende. I början av vecka 7 var vädret milt men blåsigt så vi hann gjuta den första delen, berättar Magnus Ahlskog, projektledare GRK Infra.
I väntan på lämpligt gjutväder pågår armeringsarbetena på den stora bron, (och en hel del snöskottning). Den lilla bron på den södra sidan av älven är färdigarmerad, en del formarbeten återstår och gjutning är planerad att ske under mars månad.
Om projektet
Umeå är Norrlands största stad och tidigare passerade både E4 och E12 med mycket tung trafik genom staden med stora miljö och trafiksäkerhetsproblem som följd. Umeåprojektet är en ny ca 30 kilometer lång ringled runt Umeå. Projektet är indelat i tio entreprenader och Västra länken är den avslutade delen, innehållande tre entreprenader. Målet är att förbättra trafiksäkerheten och luftkvaliteten i centrala Umeå samt förbättra framkomligheten på europavägnätet.
Lanseringen och lanseringssolyckan
Den 15 september 2020 skedde en allvarlig arbetsplatsolycka vid lanseringen av den nya bron över Umeälv, entreprenad 10 i Umeåprojektet. Efter olyckan pågår det ett mycket aktivt arbete för att säkra och rädda bron. GRK Infra AB som är Trafikverkets entreprenör på entreprenad 10 har anlitat det holländska företaget Mammoet för räddningsuppdraget. Under 2021 kom de röda tillfälliga brostöden på plats och under vårvintern 2022 skedde de första lyften av brobalken. Den 16 september 2022, nästan på dagen två år efter lanseringsolyckan, landade brobalken slutligen på den norra sidan av Umeälven och lanseringen var färdig.
Källa: Trafikverket