Det kommer inte att finnas någon direkt järnvägsförbindelse mellan Hamburg och Danmarks näst största stad, Aarhus 2024, eftersom spåren på den danska delen av sträckan ska moderniseras.
Operatören av det danska järnvägsnätet, Banedanmark, kommer att elektrifiera sina spår från 2024.
Det innebär att passagerare som reser mellan Århus och Tyskland måste byta tåg i Kolding i södra Danmark, rapporterar tidningen Politiken.
Mindre bekväm
Den danska statsjärnvägen DSB kommer därför inte längre att erbjuda en direktförbindelse från Aarhus till Hamburg från och med nästa år. Den drabbade delen av linjen går mellan Århus och Fredericia, där linjen förgrenar sig norrut till Jylland och österut över ön Fyn till Köpenhamn.
DSB:s presschef Tony Bispeskov medgav i ett uttalande till tidningen Politiken att arbetet skulle göra sträckan mindre bekväm för passagerarna.
Byten mindre populära
- Vi vet naturligtvis att passagerare föredrar att kunna sitta kvar under hela resan, sa han.
Det finns för närvarande två direktförbindelser mellan Aarhus och Hamburg varje dag. Restiden är 4 timmar och 24 minuter. Bispeskov sa att byte av tåg på sträckan inte skulle öka restiden.
- Restiden är densamma. Men det kommer att ske en förändring från en plattform till en annan, sa han.
Brobyggen
Pågående arbeten omfattar bland annat brobyggen och installering av elstolpar i marken, skriver Politiken.
Banedanmark räknar med att elektrifieringen av sträckan Fredericia-Aarhus ska vara klar i slutet av 2026. Så snart arbetet är klart återställs direktförbindelsen.
Källa: Banedanmark