Europeiska unionen ger stöd till tio europeiska gränsöverskridande järnvägsprojekt

Med dagens stöd från kommissionen kommer järnvägsföretag och myndigheter att kunna undanröja återstående hinder. Karta: Europeiska Unionen

Kommissionen tillkännagav nyligen stöd till 10 pilotprojekt med vilka nya gränsöverskridande järnvägsförbindelser ska upprättas eller befintliga förbättras.

 Framför allt kommer de utvalda projekten att möjliggöra ytterligare tågförbindelser mellan större EU-städer som Paris, Amsterdam, Barcelona, ​​​​München, Milano eller Rom. Några av dem är planerade att vara i drift före sommaren.

Gränsöverskridande pilotservice

Efter noggrann utvärdering har kommissionen valt ut följande förslag för gränsöverskridande pilotservice, i ordning efter planerat lanseringsdatum:

• Ungerns transportministerium, nya förbindelser mellan Ungern, Österrike och västra Rumänien;

• Förbindelse Tyskland - Danmark - Sverige, med Statens Järnvägar (ny nattågsförbindelse Stockholm - Köpenhamn - Berlin och dagtåg Hamburg - Göteborg och eventuellt Oslo, i samarbete med DSB och DB), Snälltåget (förbättrad nattågsförbindelse Stockholm - Köpenhamn - Berlin), České dráhy (ny förbindelse Prag - Berlin - Köpenhamn, i samarbete med DB och DSB) och Flixtrain (ny förbindelse Leipzig - Berlin - Köpenhamn - Stockholm)

• Midnattståg, ny nattågsförbindelse Paris - Milano - Venedig;

• Flixtrain, ny förbindelse München - Zürich;

• WESTbahn, ny förbindelse München - Wien - Budapest, utbyggnad av den befintliga förbindelsen;

• Nederlandse Spoorwegen, förbättring av den befintliga förbindelsen Amsterdam - London i samarbete med Eurostar;

• European Sleeper, ny nattågsförbindelse Amsterdam - Barcelona;

• Ferrovie dello Stato Italiane/Deutsche Bahn, nya förbindelser Rom - München och Milano - München;

• ILSA, nya förbindelser Lissabon - A Coruña och Lissabon - Madrid;

• Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, nya förbindelser mellan Katalonien och södra Frankrike.

”Bryta ner barriärerna”

Adina Vălean, kommissionsledamot med ansvar för transport, sade:

-Samtidigt som efterfrågan på grön mobilitet ökar, måste järnvägsmarknaden reagera mycket bättre och snabbare, särskilt för långa och gränsöverskridande resor. Det är därför EU-kommissionen nu vill stödja järnvägsföretag att utveckla nya internationella tågförbindelser - dag och natt - genom att bryta ner de många barriärerna för gränsöverskridande tågresor. Jag ser fram emot att arbeta med järnvägssektorn för att göra dessa 10 pilotprojekt till en framgång och inspirera många fler att gå med!

Gäller att undanröja hinder

Handlingsplanen 2021 identifierade hinder för utbyggnad och drift av gränsöverskridande persontrafik på järnväg. Tilldelning av infrastrukturkapacitet och otillräcklig samordning mellan infrastrukturförvaltare. Dagens pilottjänster syftar till att visa hur dessa hinder kan övervinnas så att nya tjänster kan uppstå. Med dagens stöd från kommissionen kommer järnvägsföretag och myndigheter att kunna undanröja de återstående hindren.

Bara första steget

Dessa 10 pilotprojekt är bara det första steget för att få värdefull erfarenhet för framtida projekt. Kommissionen kommer nu att be dem som lämnat in de utvalda projekten att ta de första stegen mot att lansera sina projekt.

 WKZ, källa EU-kommissionen