Bivab och GotlandsBuss tar över kollektivtrafiken - 39 bussar beställs

Foto: IVECO

Från och med i år tar Bivab och underleverantören GotlandsBuss över kollektivtrafiken på Gotland. GotlandsBuss har därför lagt en order på 39 bussar från IVECO, som ska vara med och bedriva skol- och linjetrafiken på ön. Samtliga bussar levereras av den svenska IVECO-leverantören Wetlandia och körs på biobränslen, där 16 av bussarna körs på HVO100 och 23 stycken på biogas.

Mellan 2009 och 2020 körde GotlandsBuss all skol- och linjetrafik på Gotland. Nu har de, som underleverantör åt Bivab, vunnit upphandlingen igen och ska därmed trafikera ön från och med juni 2023. Därför har de beställt totalt 66 bussar som ska bedriva trafiken på Gotland, varav 39 från IVECO-leverantören Wetlandia. Dessa bussar ska köra över hela Gotland och inkluderar skolbussar, intercitybussar, stadsbussar och bussar för beställningstrafik.

En positiv upplevelse
Enligt Göran Hult, VD på GotlandsBuss, har de fått en positiv upplevelse av både bussarna och återförsäljarna under hela processen.

–  Vi känner stort förtroende för Wetlandia och tycker att de hade ett bra engagemang för både produkten och vårt samarbete. Vi uppskattade deras starka vilja att göra något bra tillsammans vilket fick oss att känna oss trygga med att vi skulle få den service och de bussarna som vi behövde, säger Göran Hult och fortsätter:

– Vi tyckte att provkörningen av deras Crossway-bussar gick bra. Det var positivt överraskande hur stark motorn var och att komforten var bra. Vi gillade enkelheten i designen och kvalitetskänslan. Det var en mycket trivsam förarplats och under provkörningen förstod vi att det kommer att vara en buss som passar bra för vår linjetrafik.

100 procent biobränslen
Ordern från leverantören består av tre stycken 29-platsers IVECO 70C Rapido, fyra stycken 37-platsers IVECO Crossway LE 12 meters City, 13 stycken 31-platsers IVECO 70C Feniks och 19 stycken 49-platsers IVECO Crossway LE 13 meters Line. 

IVECO har ett bra utbud när det kommer till bussar. Särskilt för bussarna med 29 och 31 platser, då dessa bara går att bygga på ett IVECO-chassi. Det finns ingen annan chassiproducent som kan erbjuda ett 7,2 tonschassi och som kan bygga den storleken på buss, så där har de ensamrätt och kan erbjuda något unikt. De är också ett bra val när det gäller gasfordon, vilket också kom i spel i den här ordern, berättar Adam Djupfeldt, försäljningschef på Wetlandia.

Han kompletteras av Göran Hult, som fortsätter:

Vi hade ett krav på att 100 procent av bränslet skulle vara biobränslen. Dessutom krävde upphandlingen att 70 procent av energiförbrukningen i avtalet skulle köras på biogas och det kunde företaget leverera utan problem. Biogasen är dessutom närproducerad och tillverkas på Gotland, vilket också är positivt ur ett hållbarhetsperspektiv.