Banan i Helsingfors nya västmetro har en tydlig"berg-och dalbane"-profil, som bara ett fåtal märker inne i vagnen

Idrottsparkens metrostation i Helsingfors. Bild: Västmetroprojektet

Tunnelbaneföraren Kirsi Maina körde när media kunde åka den västra tunnelbaneförlängningen på det nya spåret.

Maina från Helsingfors, har kört tunnelbana sedan 2011.

– Det bästa med det här jobbet är att jag får göra det i min egen rytm, säger Maina.

Stationerna i den västra tunnelbaneförlängningen, som kommer att tas i drift den 3 december, väntar redan på passagerare och de lyser av nyhetens glans.

Rusning förprogrammerad

Det första tunnelbanetåget avgår enligt tidtabellen från Stenvikens station på lördag den 3 december före klockan fem på morgonen.

– Man kan räkna med att det blir ivriga köer vid Stenvikens station i god tid, gissar projektledare Kimmo Leivo från Esbo stad.

På invigningsdagen kommer det att finnas ett program på alla nya stationer. De största öppningsfestligheterna är dock koncentrerad till Esbovikens station.

Länsimetros banprofil är en växling av upp- och nedgångar. Den lägsta punkten är 50 meter under havsytan och den högsta punkten är cirka 15 meter. Passageraren kan se förändringen från sätet, men det är inte många som märker den i vagnen.

Det kommer som en överraskning för många resenärer att profilen för den västra tunnelbanelinjen är en kontinuerlig växling av upp- och nedgångar.

Berg- och dalbana i viss mening

Samtliga djupaste punkter i metron finns mellan tunnelbanestationerna, medan själva stationerna är grävda i berget så nära jordytan som möjligt.

Höjdskillnaden mellan spårets lägsta och högsta punkt blir tiotals meter, det vill säga mer än på Helsingfors nöjesfält Borgbacken, där berg- och dalbanans höjd är 24 meter.

Källa: Västmetron