Passagerarna i Helsingfors testade stadens första ”höghastighetsspårvagn” Artic X54

En första dubbelriktad Škoda City Smart Artic X54 spårvagn för snabbspårvagnslinjen Raide-Jokeri levererades nyligen; till vänster finns ett äldre enkelriktat fordon X34 för stadsnätet. Foto: Škoda Transtech

Spårvagnen är tillverkad vid Škoda Transtechs Otanmäki-fabrik i Kajana och nyligen fick Helsingforsborna möjlighet att testa spårvagnen mellan Salutorget och Operan, innan den provkörts på Helsingfors spårvägar.

- Under testkörningarna har vår expresspårvagn varit en succé och nu är det trevligt att höra hur passagerarna tar emot Artic XL-nyheten. Vagnarna kommer så småningom att användas av Raide-Joker, när dessa snabba och trevliga vagnar kommer att underlätta det dagliga pendlandet för tiotusentals människor och erbjuda ett klimatvänligt och hållbart alternativ till kollektivtrafiken, säger VD Juha Vierros från Škoda Transtech.

Iögonenfallande färg

Enligt HRT kommer det år 2030 att göras cirka 91 000 resor varje vardag på Raide-Joker och 2050 skulle det redan bli 125 000 resor varje vardag.

Raide-Jokers förserietåg går nu i Helsingfors centrum med linjekod 4S på vardagar mellan klockan 8 och 19. Den skiljer sig från andra vagnar i trafiken inte bara på grund av sin turkosa färg, utan också på grund av sin längd.

Jokeri-vagnen är en 34 meter lång låggolvsspårvagn med ett plant golv i mittmodulen. Vagnen har 78 sittplatser, totalt ger den plats för 214 passagerare.

- Vår ForCity Smart Artic XL-vagn transporterar mer än 210 personer åt gången, bekvämt, pålitligt och miljövänligt. En vagn motsvarar 170 personbilar på en överbelastad ringled eller 3 stora trådbussar, fortsätter Vierros.

Spårvagnen har hytt i båda ändar och dörrar på båda sidor av vagnen. Vagnens utseende överensstämmer med HSL:s utseende.

Kör över Kronbroarna

Den första spårvägslinjen i Helsingforsregionen är linje 550, som kommer att byggas som en del av Raide-Jokeri-projektet. Den ersätter den befintliga reguljära busslinjen på den cirkulära sträckan mellan Helsingfors Östra och Esbos Kegeludde.

Spårvägen kommer att börja trafikera i juni 2024. Senare kommer spårvägen att trafikera bland annat utmed nya Kronbron till Laajasalo och på den nya spårvägen i Vihdintie.

Fakta om ForCity Smart Artic X54 spårvagn:

– ForCity Smart Artic X54 är en helt låggolvig, barriärfri spårvagn som sin syster Artic, så vagnar kan köras igenom utan trappor. Den största skillnaden mot originalet Artic är att vagnens centrala modul är helt platt och den har inga golvlutningar.

– På grund av det innovativa chassit och kaross strukturen har denna luftkonditionerade spårvagn 78 sittplatser och totalt 214 passagerarsäten.

 - Artic X54 är femdelad, även om den har fyra svängbara boggier som originalet Artic. Vagnens intelligenta kontrollmekanism möjliggör en mycket rymlig multifunktionell yta i mitten av vagnen, vars fria golvyta rymmer upp till 6 barnvagnar eller 2 stora rullstolar. Det finns 2 platser i mittsektionen för personer som reser med ledarhund eller husdjur.

Spårvagnen är 34 meter lång och kan köras i två riktningar.

- Den elektriska drivningen och drivmotorn är tillverkade av Škoda Transportation.

Källa: Rautatieuutisia