Schweiziskt bussbolag utvecklade helt nyckelfärdiga lösningar för elektrifieringen

Översikt över komplett infrastruktur som ska levereras av Daimler Buses. Illustration: Daimler Buses

Kollektivtrafikbolaget Regionalen Verkehrsbetriebe Baden-Wettingen AG (RVBW) i den schweiziska kantonen Aargau skapade helt nyckelfärdiga lösningar för att komma igång med elektrifieringen av kollektivtrafiken. 

RVBW har 67 reguljärbussar som körde 4,2 miljoner kilometer förra året och transporterade 11,2 miljoner passagerare. Bolaget har som mål att vara klimatneutralt till 2030.

Starten på det gröna skiftet för företaget var beställningen på tio eCitaros från Daimler Buses nyligen. Leveransen ska ske 2023. I och för sig är det inte speciellt sensationellt nu när "alla" bussbolag beställer batterielektriska bussar. Det som dock gör den kommande leveransen lite speciell är att Daimler Buses levererar en komplett nyckelfärdig lösning, inklusive laddinfrastruktur, strömförsörjning och nödvändig ombyggnad av bussanläggningen.

Fordonen är 12 meter långa ensambussar med tre dörrar. De har ett batteripaket på 490 kWh som ska ge lång räckvidd, utan att Daimler Buses säger något om hur lång tid i pressmeddelandet. Batteriet laddas med hjälp av en strömavtagare vid bussdepån. Bussarna är i övrigt välutrustade med de flesta bekvämligheter för både passagerare och förare. TFT-skärmar framför och ovanför mittdörren ger passagerarna all nödvändig information, inklusive rutten. Föraren har bland annat videoövervakning av bussens insida.

Förvärvet skedde på grundval av omfattande tester av fordonen och nuvarande infrastruktur.