Byggherren är mer än nöjd, västmetron från Mattby västerut från Helsingfors är klar. Både budget och tidtabellen höll. Däremot betyder det här inte att Stensviks- eller Finnoborna skulle kunna åka metro till Helsingfors ännu på ett år.
Det har varit tyst om Västmetron de senaste åren, bolaget som bygger metrotunneln västerut från Helsingfors. Och finslipningen fortsätter.
En hel del att göra ännu
Ombyggnad av västmetrons kontrollspår i Helsingfors och tågens nattförvaringsplats väster om Mattby station har inletts.
Byggandet och testandet av västmetrons avsnitt Stensvik–Mattby har fortskridit så långt att en ombyggnad av kontrollspåret och tågens nattförvaringsplats väster om metrons nuvarande västra ändstation i Mattby nyligen startade.
Lasting av stenkross
När metrotrafiken fortsätter från Mattby till Stensvik kommer utrymmet inte längre att användas som service- och förvaringsplats utan i stället användas i metrotrafiken. Arbetet pågår fram till 20.7.2022. Som entreprenör för arbetet fungerar GRK Infra Oy.
Arbetet orsakar inga störningar i metrotrafiken. Lastning av stenkross och ballast kan orsaka buller i den närmaste omgivningen på Sälvägen och Kaitansvägen. Dessutom kan ett surrande ljud från rökgasfläkten höras i närheten av Distby schakt.
Kontrollspåret väster om Mattby station har använts som service- och förvaringsplats för de trafikerande metrotågen i den västra änden av metrolinjen.