Dynamisk lastbalansering vanlig vid installation av laddstolpar

Efterfrågan på lastbalansering av laddstolpar ökar. Arkivbild

Dynamisk lastbalansering är mer eller mindre regel vid installation av laddstolpar för en BRF.  85 procent av de tillfrågade leverantörerna svarade att de ofta eller alltid installerar dynamisk lastbalansering. Detta går också i linje med hur det ser ut på privata marknaden där Laddsmarts egna siffror visar på att nästan åtta av tio privatpersoner är positivt inställda till att inkludera lastbalansering vid köp av laddbox hemma.

Dynamisk lastbalansering innebär i korthet att laddstolparna automatiskt laddar bilarna endast med så mycket elektricitet som finns tillgänglig i fastighetens elsystem. På så vis undviker man alltså att det blir överbelastning på huvudsäkringen när många personer laddar sin bil samtidigt.

Enegic är en tredjepartstillverkare av en lastbalansering som passar laddstolparna Easee, Zaptec och Charge Amps, och deras grundare och teknikchef Tomas Öquist berättar att Enegics försäljning ökade inom alla segment förra året. Tomas informerar vidare att:

– Vi får in allt fler partners och vi märker att dynamisk lastbalansering numera är en självklarhet för bostadsrättsföreningar. Eftersom vi har möjlighet att hierarkiskt styra och mäta på flera punkter märker vi också att vi får allt fler avancerade frågor från elektriker och föreningarna själva. Kunskapen har tagit ett enormt kliv framåt jämfört med bara för ett par år sedan, säger Tomas Öquist på Enegic.

Att efterfrågan att installera lastbalansering ökar från bostadsrättsföreningar är något som Niklas Gran, vd på Laddboxbolaget håller med om:

– I takt med att laddstolparna får allt högre laddningseffekt och elpriset gått upp vill föreningen kunna vara flexibla med att justera laddningen både upp och ned. Sedan är det ju fördelaktigt ur ett säkerhetsperspektiv, så att man inte belastar elsystemet.