DB Schenkers nya Södertäljeterminal är snart redo för driftsättning

Terminalen ligger i det expansiva logistikområdet Stockholm Syd/Almnäs mellan Södertälje och Nykvarn. Det är ett gammalt militärområde som nu exploateras. Flera logistikföretag söker sig nu till detta strategiskt välplacerade område. Foto: John Hardwick
Terminalen ligger i det expansiva logistikområdet Stockholm Syd/Almnäs mellan Södertälje och Nykvarn. Det är ett gammalt militärområde som nu exploateras. Flera logistikföretag söker sig nu till detta strategiskt välplacerade område. Foto: John Hardwick

I det nyetablerade logistikområdet Stockholm Syd i Almnäs i Södertälje byggs DB Schenkers nya terminal som ska serva bolagets kunder i södra Storstockholm. Terminalen får en yta på 14 400 kvadratmeter och beräknas stå klar i februari 2022. Arbetet med den nya terminalen befinner sig just nu i sitt slutskede, nu pågår bland annat installation av en paketbana med kapacitet att hantera 4000 paket i timmen.

Text: Annika Wihlborg

bild
Kontorsdelen med det stora glaspartiet sticker ut och profilerar byggnaden. Foto: John Hardwick

DB Schenker har hittills samlat all sin pakethantering i Storstockholmsregionen i bolagets terminal i Spånga. Redan 2016 inleddes planeringsarbetet inför den terminal som snart står klar i Södertälje Syd. Byggstarten ägde rum i april 2020 och när terminalen står klar räknar DB Schenker med att kunna ge snabbare service i form av kortare leveranstider för bolagets kunder som befinner sig på den södra sidan av Storstockholm. DB Schenkers nya terminal får en samlad yta på 14 400 kvadratmeter och kommer att ligga nära såväl E4/E20 som Södertälje hamn, stambanan och Stockholm Skavsta Airport.

 – Det känns jättebra att projektet har flutit på så bra sedan start och att vi snart är i mål med vår nya terminal. Byggnadsarbetet är i princip klart, för närvarande pågår invändiga målningsarbeten. Sedan ett par veckor tillbaka pågår även installationen av den högautomatiserade paketbana som kommer att utgöra hjärtat i hela anläggningen, säger Franco Carbajal, distriktschef på DB Schenker i Södertälje.

bild
DB Schenkers nya terminal i Södertälje invigs i januari 2022. Foto: DB Schenker

Högautomatiserad paketbana effektiviserar åkeriernas arbete

Paketbanan har en kapacitet på 4000 paket per timme och installationen beräknas ta mellan åtta och tio veckor. När installationsarbetet är klart i december väntar samordnade tester och intrimning av systemet.

 – Den nya paketbanan innebär en avsevärd effektivisering, dels eftersom kapaciteten är hög, dels eftersom den har outlines hela vägen ner till paketbilarna. Det innebär goda möjligheter till förlastning av paketbilar. Vi kan lasta klart paketbilarna innan chaufförerna är på plats. När de väl anländer kan de bege sig ut på vägarna direkt, utan att behöva lägga någon tid på inlastning av gods. Det spar mycket tid för chaufförerna och åkeriena, säger Franco Carbajal.

bild
Här ska den nya paketbanan installeras. Foto: DB Schenker

Solpaneler och laddningsplatser för elfordon

Den nya terminalen ger också DB Schenker en betydligt högre flexibilitet i hela sitt logistiknätverk. Miljöfördelarna är dessutom stora eftersom bolaget inte längre behöver köra från norra till södra sidan av Stockholm för att leverera paket. DB Schenker är den första stora logistikaktören som etablerar sig på logistikområdet Stockholm Syd. Intresset för att etablera sig i området har dock varit stort och flera andra aktörer är på väg, exempelvis Budbee och Postnord.

 – Vi har ett stort hållbarhetsfokus i vår nya terminal med bland annat solpaneler på taket. Vi har dessutom förberett laddningsplatser för elfordon, såväl personbilar som lastbilar och paketbilar. När våra åkerier väl tar beslutet att övergå till elfordon är vår nya terminal förberedd för det, säger Franco Carbajal.

bild
Den stora ytan framför lastningsportarna har gjorts särskilt rymlig för många lastfordon i hög aktivitet samtidigt. Foto: DB Schenker

Solcellsparken Weesow utanför Berlin