Daimler Truck, TRATON Group och Volvo Group har tecknat ett bindande avtal om ett Joint Venture som kommer att ansvara för byggandet och driften av stationer för högkapacitetsladdning för lastbilar och bussar i Europa.
Parterna åtar sig att bygga ett laddnät för ett ökande antal användare av elektriska nyttofordon med syfte att bidra till klimatneutrala transporter i Europa fram till 2050.
Samarbetet är dock villkorat av konkurrensmyndigheternas godkännande.
Det gemensamma företaget, som kommer att ägas till lika delar av de tre parterna, förväntas vara i drift under 2022.
Parterna har åtagit sig att investera 500 miljoner euro, vilket är den i särklass största investeringen i laddstruktur hittills. Planen är att installera minst 1 700 högkapacitetsladdningsplatser på och nära motorvägar, logistikplatser och turistmål inom en femårsperiod.
Dessa tre partner avser också att utöka avgiftsnätverket ytterligare genom att söka samarbete med andra partners och offentlig finansiering.
Det kommande Joint Venture kommer att verka under sin egen identitet och vara baserat i Amsterdam i Nederländerna.
De tre partnerna ser detta som ett genombrott för transportbranschen när det gäller att minska koldioxidutsläppen. En rapport från ACEA, sammanslutningen av europeiska biltillverkare, publicerad i maj 2021, visar ett behov av 15 000 högkapacitets offentliga och destinationsanslutna laddningspunkter till 2025, samt upp till 50 000 laddningsplatser 2030.
De tre partnernas laddnätverk kommer att vara öppet och tillgängligt för alla kommersiella fordon i Europa, oavsett märke.
Daimler Truck, TRATON Group och Volvo Group täcker en betydande del av kommersiella fordonsindustrin i Europa. Förutom dessa är DAF och Iveco europeiska tillverkare med globala kopplingar.