Nya terminalen vid flygplatsen Helsingfors-Vanda öppnar

En liten finsk skog präglar den nya terminalen. Bild: Finavia

Terminal T2 vid Helsingfors-Vandas flygplats har fått nya flyglar och renoverats grundligt, en investering som kostat kring en miljard euro. Den nyrenoverade terminalen öppnar inom kort.

Finavias tekniska direktör tycker att man ska satsa på flygtrafiken trots klimatförändringen, och att utsläppsnedskärningarna ska komma från användning av förnybara bränslen.

Den nya byggnaden ska användas för incheckning. Terminal T1 kommer att stängas och T2 ska användas för säkerhetskontroller.

– Pandemin var ett stort slag mot branschen. Vi måste fundera på hur vi kan spara pengar. Det här projektet är egentligen vår största utgift. Men då vi såg hur nära allt var att bli klart, var det självklart att vi inte skulle avbryta renoveringen, säger Henri Hansson, Finavias tekniska direktör, till nyhetssajten Svenska Yle.

Hur ser passagerarmängderna ut i dag?

– Några månader sedan låg den på ungefär 5 procent av normalnivån, i dag ligger den på cirka 30 procent, det är en bra nivå. Om några år är det säkert tillbaka på normalnivå.

Finavia har satsar på att de nya byggnaderna ska vara klimatvänliga. Till exempel är den nya flygeln som är 30 procent mer energieffektiv än de nuvarande minimikraven.

Renoveringen är en del av ett större projekt vid flygplatsen. Planeringen inleddes för närapå tio år sedan och ännu är inte allting klart. Flygplatsen får nya såväl byggnader som trafikarrangemang. Projektet har kostat kring en miljard euro.

Både tidtabellen och budgeten har hållits.

Den nya terminalbyggnaden är två våningar hög. Den centrala punkten i den nedre våningen är ett slags oas där inredningen är som hämtad ur den finska naturen.

Helsingfors-Vandas utvidgning i ett nötskal

Helsinki-Vantaata lentoasema laajenee kasvaa 2020-luvun alkuun mennessä.

  • Terminalens yta ökar: +45 procent (103 000 m2). Utbyggnaden motsvarar ett lika stort område som Borgbackens nöjespark. Hela arean för terminalen kommer att vara över 250 000 m2 i början av 2020-talet. Ett sådant område skulle rymma tio riksdagshus.

  • Fler nya platser med ombordstigningsbryggor för flygplan: 8 st. för breda flygplan +100 %procent 4 st. för smala flygplan +15 procent

  • Ökad kapacitet för bagagehantering: +50 procent

  • Ökad kapacitet för passkontroll: +50 procent

  • Ombyggd uppställningsplatta (parkeringsområden och taxibanor för flygplan): 450 000 m2, dvs. ett område som motsvarar ca 90 fotbollsplaner.

  • Utbyggnad av parkeringshus P5 (3 000 parkeringsplatser) och en ny parkeringshall (1 800 parkeringsplatser)

  • En ny multimodal resecentral som kopplar samman olika trafikformer.

  • Finavias investering: ca 1 miljard euro

  • Investeringsprogrammets sysselsättningseffekt under byggtiden: 16 600 årsverken.

  • Den inhemska andelen av investeringsprogrammet: 90 procent.

 

Källa: Svenska Yle