Järnvägslinjen Leipzig-Chemnitz kommer att byggas ut till två spår och elektrifieras

Järnvägsresor mellan tyska städer Chemnitz och Leipzig skall vara av högre kvalitet. Eftersom den infrastrukturella förbättringen i form av elektrifiering har varit säker sedan mitten av juni 2021, förväntad senast slutet av 2027, kan kursen nu sättas i form av en interimlösning. - Åtta år är för kort tid för att köpa nya tåg, men den nuvarande statusen är inte längre hållbar för den här perioden, säger Mathias Korda, chef för avdelningen för Transport / Infrastruktur vid delstaten Sachsens Transportorganisation, VMS.

Den planerade dubbelspåriga utbyggnaden och elektrifieringen av järnvägslinjen från Leipzig till Chemnitz (tidigare Karl-Marx-Stadt) har varit en prioritet för det sachsiska transportministeriet och därmed för statsminister Martin Dulig i sju år. Med detta projekt kommer Chemnitz äntligen återanslutas till fjärrtågtrafik via Leipzig. Järnvägsprojektet kommer att avsluta den knappt uthärdliga nuvarande situationen, som har bestått sedan början av 90-talet.

Således undertecknade det sachsiska statsministeriet för ekonomi, arbete och transport ett planeringsavtal den 17 september för den 36 kilometer långa sträckan från Geithain till Chemnitz. Denna tyska delstat har redan tillhandahållit 12 miljoner euro av sin egen finansiering för den uppgraderade linjen Leipzig - Chemnitz.

Under de senaste dagarna rapporterades det i pressen att utbyggnaden av järnvägslinjen från Chemnitz till Leipzig endast blir enkelspårig med upp till 25 procent.

Denna rapportering är felaktig och baseras på föråldrade studier. Korrekt är däremot att det politiska målet som går ut på att förverkliga en tvåspårig expansion inte har förändrats.