Thomas Concrete Group, investerar nu i sin första 100 procent eldrivna betongbil. Lastbilen från Volvo Lastvagnar kommer att användas för distribution av i första hand klimatförbättrad betong. Fordonet kommer att köras i göteborgsregionen och beräknas minska avgasutsläppen med omkring 180 ton koldioxid under en tioårsperiod. Först ut är en Volvo FE Electric från Volvo Lastvagnar, som är den första serietillverkade betongbilen i Sverige.
– Vi ser investeringen som nästa steg i vårt hållbarhetsarbete och ett testprojekt för hela byggbranschen när det gäller att säkerställa hur en hundra procent eldriven betongbil fungerar i vardagen med alla de påfrestningar det innebär, säger Hans Karlander, Koncernchef på Thomas Concrete Group.
Volvo Truck Corporation och Thomas Concrete Group har samtidigt ingått ett letter of intent där man kommit överens om att lära från varandra och samarbeta i transitionen mot mer hållbara transportlösningar. Lastbilen är framtagen för att möta ett växande krav på mindre utsläpp och buller, särskilt i känsliga storstadsområden. Den innebär ett stort steg mot mer klimatsmarta transporter. Förutom minskad miljöpåverkan innebär eldriften även lägre ljudnivåer som tillsammans med den moderna och rymliga hytten bidrar till en förbättrad arbetsmiljö för chaufförer och andra som verkar i närheten.
– Detta är en viktig pusselbit i vårt sedan länge påbörjade och målmedvetna hållbarhetsarbete, som bland annat syftar till att vi ska leverera en helt klimatneutral betong år 2030, säger Hans Karlander, Koncernchef på Thomas Concrete Group.
Fordonet tas i bruk inom kort istället för ett traditionellt dieselfordon. Volvo FE Electric har en räckvidd på cirka 200 kilometer och är idealisk för den tänkta uppgiften som omfattar körningar på runt 150 kilometer per dag. Bilen kommer att laddas nattetid vid den nybyggda laddstationen vid Thomas Betongs anläggning i Mölndal.
– Eftersom detta är vår första serietillverkade eldrivna betongbil som vi levererar på den svenska marknaden känns det extra speciellt att den ska leverera en betong som ger ett avsevärt lägre klimatavtryck, säger Volvo Trucks vd Roger Alm.