Milstolpe för TMH:s nya underhållsanläggning för tåg i delstaten Bayern

Den nya depån kombinerar erfarenheten av mer än 100 underhållsanläggningar som bedrivs av TMH -gruppen över hela världen. Foto: TMH

TMH Germany har slutfört byggnationen av strukturen för företagets nya anläggning för tågunderhåll i Langweid am Lech i tyska Bayern. Anläggningen förväntas bli operativ 2022.

TMH Germany är tyska dotterbolaget till den globala industriinvesteraren TMH International med säte i Schweiz. Som en oberoende, internationellt erfaren och Europas största underhållstjänstleverantör tillför bolaget enligt dess ledning ”en frisk fläkt till den tyska järnvägsindustrin.”

Företaget investerar mer än 45 miljoner euro i byggandet av en toppmodern serviceplats för lätt underhåll av järnvägsfordon. Efter att depån kommer att stå klar i december 2021 kommer TMH Tyskland att underhålla 78 elektriskt drivna tåg för tågoperatören Go-Ahead Bavaria under de kommande 12 åren på denna plats, under ett kontrakt på 250 miljoner euro som undertecknades i december 2020.

Utöver underhållskontraktet för Go-Ahead Bavaria kommer depån i Langweid att ha ytterligare ledig underhållskapacitet för alla typer av järnvägsfordon, inklusive rullande materiel från tredje part.

Baserat på företagets underhållsprincip kommer den nya depån att kombinera den senaste tekniken med smarta processer. En digital tvilling kommer att skapas för varje fordon som servas, vilket hjälper till att analysera skicket på alla fordonskomponenter, innan det ens har kommit till depån.

Detta förfarande hjälper till att upptäcka eventuella defekter och felkällor i ett tidigt skede, vilket minskar senare tågfel. Dessutom styrs alla logistikprocesser relaterade till fordonsunderhåll, däribland effektiv materiallagring och behovsbaserad personal- och kapacitetsplanering i depån på samma effektiva sätt.

Den nya underhållsanläggningen kommer att utrustas med en mätlinje för hjulsatsmätning. Med hjälp av underhållsprogramvaran BOOM kommer experterna från TMH Deutschland att kunna registrera slitage på hjulsatserna med hjälp av en sensorstyrd mätning inom några få sekunder och planera alla ytterligare underhållssteg i depån på denna grund.

Tack vare ett innovativt Hegenscheidt -system kommer det också att vara möjligt att demontera två hjulsatser på ett järnvägsfordon samtidigt på fyra timmar istället för en arbetsdag, vilket ökar tillgängligheten för tågen.

Anställda kommer också att dra nytta av den moderna anläggningen. Deras arbetsförhållanden uppfyller de senaste EHS -standarderna (miljö, hälsa, säkerhet) tack vare ergonomiska arbetsstationer och säkra arbetsplatser.