Världens största lastfartyg går halvfulla till och från Göteborg

Det tar för lång tid att fördjupa Göteborgs Hamn menar Thomas Ström på transportföretaget Ntex. Foto: Ntex

Vi är många som i flera år påtalat vikten av att Göteborgs Hamn behöver göras djupare och bredare för att de största lastfartygen ska slippa att komma hit och lämna med hälften så stor last som de egentligen kan ta. 2018 tog regeringen beslut om fördjupning och finansiering men ännu har ingenting hänt. Nu hänger det på att miljödomstolarna ska godkänna projektet. Om de gör det kan det tydligen vara klart 2026. Varför ska det ta så lång tid?

Effektivitet och större hänsyn till miljön driver utvecklingen mot allt större fartyg. Det är inte svårt att förstå att det är billigare att lasta ett stort fartyg än ett litet. Därför satsar allt fler rederier på att bygga enorma fartyg och då gäller det att hamnarna följer med och utvecklas i samma takt för att kunna hantera godset på bästa sätt.

En händelse som tydligt visar vad som kan hända med dessa stora fartyg i grunda hamnar och passager är vad som hände Ever Given, fartyget som fastnade i Suez-kanalen för ett tag sedan. Det var ingen rolig historia. Hela världshandeln påverkades, vilket inte är så konstigt med tanke på att det varje dag transporteras varor till ett värde av cirka 10 miljarder dollar av ungefär ett 50-tal fartyg genom just denna passage.

I dagsläget finns det omkring 80 fartyg som är ungefär lika stora som Ever Given och ytterligare 60 är under byggnation just nu. Med full last väger de över 200 000 ton! 
Det handlar om fartyg som kan ta fler än 20 000 containrar. Mot den bakgrunden är det enkelt att förstå uppgifterna från nyhetsbyrån Bloomberg som hävdar att containerkapaciteten på världens fartyg dubblerats under de senaste tio åren.

Det är dessa fartyg som trafikerar rutten Europa-Asien. I Kina och Singapore lastar de konsumtions- och insatsvaror och efter att ha passerat Indien bär det av till Europa via Suezkanalen. Här i norra Europa landar de i hamnar som Antwerpen, Hamburg, Rotterdam och Göteborg. 

Det är tur att Göteborg ligger sist på denna rutt eftersom det är enda hamnen dessa fartyg inte kan angöra med full last. De får komma halvfulla, vilket betyder att Sverige inte kan ta emot ett fullastat modernt fraktfartyg. Och tydligen kommer det inte kunna genomföras förrän 2026.

Väl i Göteborg lastas de traditionella svenska exportvarorna som exempelvis trä, papper, maskiner och andra verkstadsprodukter. Men som sagt; de kan bara lastas halvfulla i Sveriges och Nordens största containerhamn.

Fartygen blir alltså större, modernare och effektivare, vilket kräver enorma investeringar samtidigt som Göteborgs Hamn i bästa fall kommer kunna ta emot dem och lasta dem fulla om fem år.

Går det inte att genomföra detta snabbare?