Ukrainska järnvägar startar ett stort elektrifieringsprojekt i sommar

Elektrifieringen och moderniseringen kommer att genomföras på en bansträcka med en total längd på 94 kilometer. Foto: Ukrzaliznytsia

Ukrainska järnvägar kommer att börja elektrifiera och modernisera sträckan Kovel-Izov-Derzhkordon mellan Ukraina och Polen under de följande månaderna.

Det mest betydelsefulla blir återuppbyggnaden av järnvägsspår vid gränsövergången Mostyska II och moderniseringen av järnvägsspåret av standardspår mellan Kovel och gränsövergången Yagodyn.

Projektets kostnader beräknas till cirka 1,4 miljarder UAH, eller cirka 42 miljoner euro. Vid sidan av uppgraderingarna på sträckan Kovel-Izov-Derzhkordon kommer Ukrainas Järnvägsprojekt också att omfatta uppgradering och centralisering av flera järnvägsgodsstationer och byggande av lager och dragstationer.

Uppgraderingsarbetena kommer att ha stor inverkan på ukrainska godstransporter på järnväg. För det första kommer ukrainska järnvägar att använda tyngre tåg för dessa avsnitt.

Tidigare kunde tåg som bara vägde upp till 4,6 tusen ton färdas på banavsnittet. När projektet är avslutat kan sträckan användas av tåg som väger upp till 6 tusen ton. Detta innebär mer volym och snabbare leverans av gods.

Dessutom kommer elektrifieringen att gynna regionens viktigaste lastflöden som består av järnmalm. Specifikt sker transporten av metallurgiska varor mellan Kryvyi Rih-regionen och Polen längs elektrifierade spår fram till Kovel-stationen.

Men därifrån och fram till Polen går tågen ännu med dieselkraft, vilket är betydligt dyrare. Efter uppgraderingen kommer tågen som använder båda delarna av rutten att köra på elektrisk energi, vilket sparar mycket av företagets kostnader.

Slutligen kommer elektrifiering också att vara av avgörande betydelse för miljön, eftersom det kommer att minska koldioxidutsläppen med nästan 12 000 ton per år. Dessutom kommer det att förbättra livskvaliteten i regionen eftersom godståg orsakar mycket mindre buller.

- För närvarande är detta ett av de största och viktigaste projekten som kommer att öka vårt lands exportpotential. Dessutom är elektrifieringen av järnvägen oumbärlig mot bakgrund av stigande priser på diesel, liksom landets energioberoende, kommenterade tillförordnad styrelseordförande för tågoperatören JSC "Ukrzaliznytsia" Ivan Yuryk.