Alstom installerar den senaste ETCS standarden på 13 lokomotiv för godstrafik mellan Tyskland, Danmark och Sverige  

Bilden visar ett lokomotiv ur EG3100-serien med eldrift. De kommer att utrustas med Alstoms Atlas ETCS Baseline 3 Release 2-lösning. Detta följer de senaste europeiska standarderna för järnvägsinteroperabilitet och gör det möjligt för tåg att köra smidigt, säkert och tillförlitligt även på rutter över internationella gränser. Foto: Siemens

Alstom kommer att utrusta 13 lokomotiv för tyska DB Cargo med den senaste ETCS-signalteknikstandarden (ETCS Baseline 3 Release 2) för transeuropeisk godstrafik mellan Tyskland, Danmark och Sverige.

- Vi är stolta över att ge ett betydande bidrag till digitaliseringen av transeuropeiska godstransporter genom att eftermontera signalsystem på lok för godstrafik. Godstransporter på järnväg spelar en avgörande roll i omvandlingen till mer hållbara transporter – och här är våra digitala lösningar perfekta, säger Frederic Rybicki, VD Alstom Digital Mobility, Tyskland och Österrike.

- Genom att utrusta våra kraftfulla lok i EG 3100-serien med ETCS-utrustning kommer vi att kunna erbjuda klimatvänliga transporttjänster över landsgränser för våra kunder i framtiden, säger Ralf Günter Kloß, ledamot av styrelsen för produktion på DB Cargo.

Som en del av leveransen kommer de befintliga tyska och danska signalsystemen ombord att uppgraderas för att kommunicera med det nya ETCS-systemet. Dessutom kommer det nuvarande svenska systemet att integreras som programvara i den nya ETCS-hårdvaran. Första körningarna med en eftermonterad prototyp för certifiering planeras till slutet av 2022. Sedan följer en gradvis eftermontering och godkännande av de återstående lokomotiven.

ETCS är det mest effektiva tågstyrningssystemet i världen och ger betydande fördelar när det gäller besparingar på underhållskostnader, samt för säkerhet, tillförlitlighet, punktlighet och trafikkapacitet. Alstom är det första företaget i världen som är helt certifierat för de senaste ETCS-standarderna både ombord och på spår. Den senaste mjukvaruutvecklingen säkerställer interoperabilitet med Baseline 3 Release 2 för hela järnvägssystemet.