Skapar gemensam infrastruktur för transport av flytande koldioxid

Undersöker möjligheten att mellanlagra och transportera två miljoner ton koldioxid per år. Foto: Göteborgs Hamn

Vilket är det smartaste sättet att transportera infångad koldioxid från anläggning till kajkant? För att finna svaret har fem stora energiaktörer i Västsverige gått ihop i projektet CinfraCap. I maj startade en förstudie för att ta reda på om det finns en gemensam lösning till en effektiv och hållbar infrastruktur för infångad koldioxid. Nu råder det full aktivitet vid ritbord och ute i hamnen när projektets förstudie nått halvvägs i mål.

– Uppdraget vi fick var att undersöka möjligheten för en optimerad logistik och mellanlagringskedja för att på sikt kunna transportera upp till två miljoner ton infångad koldioxid per år från anläggningars staketgränser till kajkant. För att klara detta krävs en fungerande infrastruktur på plats, där vi nu arbetar för fullt med att ta fram analyser, scenarion och uträkningar, säger HesamMortazavi, projektledare på COWI.

I veckan har man varit nere i Energihamnen i Göteborgs hamn för att undersöka potentiell lämplig plats för framtida mellanlagring samt eventuell förvätskning till flytande koldioxid.

– Vi har hittat ett kajnära läge som skulle kunna fungera. Vi har också varit runt i hamnen för att skapa oss en bild och fundera på hur nya rörgator kan tänkas dras ner till kajkant, säger Claes Rödén, Engineering Manager på Göteborgs Hamn.

Tidigare erfarenhet visar att komplexa infrastrukturprojekt överlag tenderar att bli mycket dyra och finansiering ofta blir till en knäckfråga. Därför fokuserar man nu i förstudien på huruvida det går att optimera kostnaden för investering och energiförbrukning och vilket alternativ, enskild eller gemensam satsning, som skulle vara mest lämplig. Till mars 2021 ska detta vara klart och resultatet av förstudien för projekt CinfraCap ska presenteras.

– Oavsett vilken utgång vi får på resultatet så ser vi redan nu att vi kommer behöva rekommendera subventioner. Det är ett kostsamt projekt att genomföra och upprätthålla över tid. Det gäller att ha med både kostnad för investering i anläggning och för rör och inte heller glömma framtida driftskostnader. Dock ser vi en affärsmässig uppsida förknippat med att bolagen kan sälja utsläppsrätter i och med att de sänker sina CO₂-utsläpp när de använder CCS-teknik, säger Isabella Herstad-Norin, processansvarig för CinfraCap på COWI.