Betongtunneln i Akalla färdiggjuten

Inne i tunneln monteras just nu prefabväggar. Foto: Trafikverket

Arbetet har rullat på i Akalla under sommaren och i slutet av juli blev betongtunnelns anslutning till Akalla bergtunnel klar. En milstolpe i byggandet av E4 Förbifart Stockholm. I anslutningen mot Akallatunneln har det också gjutits inslagsvalv som nu är klara. Det innebär att vattnet kan börja släppas på för att återställa grundvattennivån i Akalla. Ett spännande moment där vattnet släpps på gradvis. Vid eventuella läckage sänks grundvattennivån och orsaken till läckaget åtgärdas.

– Gjutningarna av betongtunneln startade i oktober 2017 och nu är den färdig. Som det ser ut nu håller vi tidplanen väl och blir klara med entreprenaden i vår, säger Beatriz Martínez delprojektledare för Trafikplats Akalla.

Inne i tunneln monteras just nu prefabväggar i galleriet. Det utrymmet ska användas för kablar samt el och andra installationer. Under sommaren har arbeten med vatten och avlopp samt dragningar av ledningar pågått i betongtunneln och i avsättningsmagasinen. Det arbetet fortsätter under sensommaren och hösten. Hela vägen från Trafikplats Akalla fram till betongtunneln har asfalterats. Vägbyggandet går vidare genom att vi monterar barriärer och räcken i tråget samt i ramperna upp och ner från cirkulationsplatsen över E4:an.

Den jordförankrade stödmuren är en gabionmur som vi fyllt med krossmaterial från det utsprängda berget, i samma röda nyans. Den bygger vi på västra sidan av rampen som gräns mot Hansta naturreservat, och den ska bli klar i september.