Alstom vinner ytterligare ett DB ETCS-kontrakt

Alstom har redan installerat ETCS Level 2 på ICE1-tåg som kör på höghastighetslinjen Berlin - München. Projektet omfattar utveckling, design och tillverkning av ETCS Level 2 Baseline 3-system samt installation inklusive anslutning till befintliga tågkontrollsystem och driftsättning. Foto: Siemens

Deutsche Bahn (DB) har gett Alstom i uppdrag att installera ytterligare 19 ICE1 höghastighetståg med ETCS- ombordutrustning. Kontraktet är värt mer än 10 miljoner euro och arbetet är planerat att bli färdigt i september 2021.

Alstom har redan ommonterat ICE1-tåg som kör på höghastighetslinjen Berlin - München med ETCS Level 2. Projektet omfattar utveckling, design och tillverkning av ETCS Level 2 Baseline 3-system samt installation inklusive anslutning till befintliga tågkontrollsystem och driftsättning.

Det senaste kontraktet följer eftermonteringsarbeten som utfördes av Alstom på 39 ICE1-tågsätt för användning på höghastighetslinjen Berlin - München, där även ingick uppdraget att öppna avsnittet Erfurt - Ebensfeld i december 2017.

Tillverkaren ombyggde också 70 stycken klass 411-tåg och klass 415 ICE T-tåg samt 66 tycken ICE3-tåg med företagets Atlas 200 ETCS innan linjen öppnades. Alstom vann ett kontrakt på 30 miljoner euro för att utrusta 40 klass 407 ICE-tåg med ETCS Level 2 i september  2019.

Dessa tåg kommer att användas på den nya höghastighetslinjen Stuttgart (Wendlingen) - Ulm och inom det belgiska nätet.

Alstom visar på företagets hemsida på vilka orter arbeten kommer att verkställas. Dessa år Berlin,  (installation, design och projektledning), Chareleroi (produktutveckling, montering och validering) och Lyon / Villeurbanne (tillverkning av komponenter) kommer att delta i projektet. Ombyggnad och återinsättning av fordonen kommer att ske vid ICE-anläggningen i Hamburg-Eidelstedt.