Första gjutningen av Västlänkens bottenplatta

Här gjuts den första delen av Centralens bottenplatta. Foto: Trafikverket

Med Västlänken blir det en ny järnvägsförbindelse för pendel- och regiontåg och tre nya stationer i Göteborg. Tågen kommer att kunna gå oftare, restiderna blir kortare och resenärerna kan nå fler platser utan att byta färdmedel.

Den 17 december gjöts den första delen av Centralens bottenplatta. Det är en viktig milstolpe för projekt Västlänken. I januari 2020 startar bygget av tunnelns väggar och tak. Inom arbetsområdet mellan Kruthusgatan och Gullbergsvassgatan har Trafikverket gjutit en del av Västlänkens första bottenplatta.

Bottenplattan, som är tågtunnelns botten, är cirka 30 meter lång, 18 meter bred och ligger ungefär 13 meter under marknivå. Totalt behövs det cirka 550 kubikmeter betong och 100 ton armering för bottenplattan på den här sträckan.

– Det känns bra att vi har påbörjat betongarbetena och det är en viktig milstolpe i projektet att en del av bottenplattan på den här sträckan är gjuten, säger Mikael Larsson, delprojektledare för deletapp Centralen.

I januari 2020 kommer vi att inleda byggnationen av tunnelns väggar och tak.