Många stickspår för nya tågregler i EU

Efter många om och men enades visserligen EU:s transportministrar på måndagen om sin åsikt om de nya tågreglerna, vilket nu öppnar för slutliga kompromissförhandlingar med EU-parlamentet.

Det är bra, för det innebär att vi stärker passagerarnas rättigheter. Tidigare har det inte varit tillräckligt starkt reglerat. Nu finns det möjligheter för passagerarna att utkräva rätt om inte resorna kommer fram, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på plats i Bryssel.

Än lär det dock dröja ett bra tag till innan fullständig enighet kan nås. Fortfarande finns stora meningsskiljaktigheter mellan medlemsländerna och EU-parlamentet. Det sistnämnda kräver till exempel betydligt mer utrymme för cyklar på tågen och gillar inte de "force majeure"-regler om vilka typer av stormar eller andra händelser som ska göra att tågbolagen inte behöver betala förseningsersättning.

Bistra konsumenter

Inte heller konsumentorganisationen Beuc är särskilt positiv till medlemsländernas förhandlingslinje.

"Vid ett tillfälle när det finns ett skyndsamt behov av mer hållbara transportsätt så är det oacceptabelt att medlemsländernas regeringar inte vill göra det mer attraktivt och enkelt för folk att färdas med tåg", heter det i ett uttalande från Beuc, som samlar en rad europeiska konsumentorganisationer, däribland Sveriges konsumenter.

"Medlemsländerna skyddar järnvägsoperatörerna i stället för passagerarna", anser generaldirektören Monique Goyens.

Utredningar pågår

På måndagsmötet gavs även en uppdatering av läget kring den tidigare EU-kommissionens förslag om att slopa den årliga omställningen till sommartid. Här händer inte mycket, i väntan på nationella utredningar.

Vår position är tydlig: vi kan inte ha en ordning där vi får ett lapptäcke med tider ute i Europa. Utgångspunkten om vi nu ska ta bort tidsomställningen är att vi inte får skiljda tider för då försvårar vi rörlighet och ett starkare Europa, anser Tomas Eneroth.