Deutsche Bahn börjar använda digitala blockeringar

Deutsche Bahns digitala blockeringsutrustning i tyska Annaberg. Foto: Deutsche Bahn

Deutsche Bahn, DB har börjat använda digital blockering, så kallad interlocking, på järnvägslinjen Rostock – Warnemünde. Det är för första gången som en digital blockering har använts för fjärrtågsservice i Tyskland.

Införandet av digital blockering utgör första steget i DB:s plan när det gäller att förnya det tyska linjenätets 2600 förgreningar och parallellspår.

Med blockering i järnvägssammanhng avses samkoppling av signalkomponenter och system utformade så att inga motstridiga rörelser kan signaleras vidare. Ett arrangemang av punkter och signaler är sammankopplade på ett sätt så att varje rörelse följer den andra i en ordentlig och säker sekvens.

Tysklands 33 400 kilometer långa linjenät kommer att kontrolleras av 280 digitala boxar, förkortad DSTW, som överför positionskommandon digitalt via högpresterande fiberoptiska kablar till spår, omkopplare och signaler.

För att kunna ansluta de mer än 2600 konventionella sammankopplingarna krävs 160 000 signaler inom tyska linjenätet och mer än 400 000 kilometer kopparkablar.

DB har redan testat enskilda komponenter inom digital teknik på olika platser. Sedan 2018 har signaler för regionala tjänster kontrollerats digitalt i Annaberg-Buchholz, i delstaten Sachsen. Nästa DSTW kommer att installeras på linjen Meitingen - Mertingen i Bayern, mellan Harz - Weser i delstaten Niedersachsen och på linjen Koblenz - Trier i Rheinland-Pfalz.

- Järnvägen kan bara ge sitt bidrag till renare mobilitet och klimatskydd i Tyskland om den blir effektivare, säger styrelsemedlem Ronald Pofalla från DB:s avdelning för infrastruktur.

​​​​​​​- Digitaliseringen kommer att ge ett avgörande bidrag till detta. Digitala blockeringsenheter i samklang med ETCS ansluter intelligent alla data när det gäller kontroll av infrastruktur och fordon. De möjliggör en helt ny organisation av samtliga berörda järnvägsföretag. Järnvägen kommer att få betydligt mer kapacitet och bli därigenom mer pålitlig och tekniskt standardiserad.