Vectura har fått uppdraget av Trafikverket att planera för dubbelspårsutbyggnad på sträckan Strängnäs-Härad mellan Stockholm och Eskilstuna. Lokal- och regionaltågstrafiken har ökat kraftigt de senaste tio åren och utbyggnaden ska förbättra punktligheten och öka turtätheten.
Vectura har av Trafikverket fått uppdraget att ta fram systemhandling och järnvägsplan för dubbelspårsutbyggnad på sträckan Strängnäs-Härad mellan Stockholm och Eskilstuna. Lokal- och regionaltågstrafiken har ökat kraftigt under den senaste tioårsperioden och nu råder ett kapacitetsproblem. Pendlingen mellan Stockholm och städerna runt om i Mälardalen ökar. Järnvägsspåren är på sina håll maximalt utnyttjade under högtrafik vilket innebär att det inte finns plats för fler tåg och att punktligheten blir lidande.
Under senare år har man inom ramen för kraftsamling Stockholm – Mälardalen börjat utbyggnaden och bland annat byggt nya mötesstationer och dubbelspår på vissa sträckor. Under namnet Kraftsamling Stockholm - Mälardalen arbetar Trafikverket tillsammans med SJ och SL för att minska förseningar i tågtrafiken i området.
– Vectura har genomfört samtliga av åtgärderna på Svealandsbanan inom ramen för kraftsamlingen, till exempel de nya stationerna Barva och Grundbro. Det har lett till att ytterligare transporter har kunnat överföras till tåget, säger Ingemar Sors, uppdragsledare på Vectura.
Nu tar man alltså nästa steg och planerar för dubbelspårsutbyggnad på sträckan Strängnäs - Härad som bland annat omfattar en cirka 2 kilometer lång tunnel in mot Strängnäs. Målet för utbyggnaden är att öka punktligheten och turtätheten, minska trängseln på tågen och där de resenärer som åker mer än 10 minuter ska ha tillgång till sittplats. Restiden mellan Stockholm C och Eskilstuna C ska inte heller överstiga 60 minuter. Utöver detta ska banan inte ha några restriktioner för godstrafik.
Uppdraget är värt omkring 12,6 miljoner kronor för Vectura.