Nybyggaranda i Hyllie

Bild: Steen & Ström
Bild: Steen & Ström

Södra Malmö får ett lyft i samband med projekt Citytunneln. Förutom en ny tågstation, Hyllie, växer nu en helt ny stadsdel successivt fram på tidigare ödslig åkermark.

Station Hyllie blir inte bara ett viktigt centrum för resandet i Malmö och Öresundsregionen. Den blir också ett nav och en central punkt i den nya stadsdelen Hyllie. Här kommer resande från centrala Malmö, övriga Skåne och Danmark att passera eller stanna. Det strategiska läget, nära Inre och Yttre ringvägen, ger resenärerna möjlighet att köra bil till stationen, parkera på parkeringsplatserna och ta tåget till Malmö eller Köpenhamn.

Planer sedan 60-talet

Planerna på att bygga ut södra Malmö har funnits ända sen 60-talet. Men det var först i samband med beslutet om Citytunneln som utbyggnaden startade på allvar. Med en station i Hyllie skapas här ett nytt centrum i södra Malmö men också ett profilområde för hela Öresundsregionen.

Ambitionen med Hyllie är att skapa en blandstad som sjuder av liv. För att uppnå det planerar Malmö stad för flera funktioner i samarbete med aktuella aktörer. Vid Stationstorget, där Malmö Arena ligger, är köpcentrum, hotell, mässanläggning, kontorshus och pendlarparkering på gång. Fullt utbyggt kommer området att omfatta ca 8 000 bostäder och lika många arbetsplatser.

Point Hyllie och Emporia

Annehem Fastigheters projekt, Point Hyllie, blir ett viktigt nav i den nya stadsdelen. Projektet omsluter större delen av stationstorget och omfattar cirka 45 000 kvadratmeter med bland annat bostadsrättslägenheter, butiker och kontor. Point Hyllie består av fyra huskroppar. Den högsta byggnaden blir 29 våningar och cirka 95 meter hög. Därmed är den Sveriges näst högsta bostadshus. Mellan de två högsta huskropparna anläggs ett sammanbindande två våningars atrium lämpligt för galleriahandel. Två tredjedelar av den totala ytan i projektet planeras att upptas av cirka 300 lägenheter. Den återstående tredjedelen består av butiks- och kontorslokaler, som upplåts med hyresrätt.

Ett annat spektakulärt projekt är Emporia som med sina omkring 70 000 kvadratmeter, blir Skandinaviens största köpcentrum. De stora ytorna fylls med omkring 200 butiker, ett 30-tal restauranger och caféer samt dagligvarubutiker, kontor och bostäder. Emporia beräknas öppna 2011.

I öppet schakt

Station Hyllie blir delvis överbyggd. De fyra spåren och de två mellanliggande 350 meter långa plattformarna byggs i öppet schakt, 7 meter under markplanet. En 180 meter bred och 50 meter lång överbyggnad möjliggör passage över spåren. Spåren ligger nedsänkta i schakt, vilket minskar buller och skapar säkra, planskilda korsningar med övrig trafik. Stationen får uppgångar med trappor, rulltrappor och hissar i den centralt placerade stationsbyggnaden. I de båda ändarna av överbyggnaden finns även uppgångar via trappor. På varje plattform finns en cigarrformad plattformsbyggnad, som kläs med element av fiberbetong. Här finns teknik- rum och lokaler för tullen, eftersom station Hyllie är den första stationen i Sverige för resenärer från Danmark