Åsa Torstensson namngav nya Stena Germanica

Fredagen den 27 augusti namngavs nya Stena Germanica av Infrastrukturminister Åsa Torstensson inför 300 inbjudna gäster från Sverige och Tyskland. Värdet på Stena Germanica är cirka 1 miljard kronor och till detta investerar Stena Line totalt cirka 500 miljoner kronor ombord och i land. Bland investeringarna märks bland annat en helt ny specialdesignad hyttavdelning, med exempelvis jacuzzi-sviter, skylight-sviter och sviter med terrass.

– Det här är den största satsningen någonsin på färjetrafiken i Göteborg. Vi tror på linjen och ser att det finns en efterfrågan från våra gäster. För fraktkunder och industrin i Västsverige betyder investeringen en förstärkning av linjens roll som en daglig länk mellan Göteborg och Europa. Den är också en viktig länk in i landet för både frakt och turism, säger Claes Berglund, linjechef Göteborg - Tyskland på Stena Line.

Stena Germanica, som går i trafik 31 augusti, är den första av två som ska ersätta nuvarande fyra färjor på linjen Göteborg-Kiel. Färjan är nordens största och tillhör skaran av världens största färjor med sina 240 meter på längden och 29 meter på bredden. Fartygets storlek gör att det krävs specialteknik för att vända färjan i hamnen i Göteborg. Förutom dess storlek har Stena Line även lagt stor vikt vid kvaliteten ombord.

På Stena Germanica finns totalt 495 hytter i 24 olika kategorier där gästen själv väljer om det är ett 3-, 4-, eller 5-stjärnigt hotell de vill checka in på. I den bästa kategorin tar en personlig hyttvärd hand om gästen och är behjälplig med exempelvis room service och bordsreservationer i restaurangerna.

I fartygets två restauranger serveras rätter i nyskapande miljöer och sommartid kan man inta kvällens måltid under bar himmel i fartygets brasseri på soldäck. En annan nyhet är virtuellt handledda vinprovningar där det finns möjlighet att prova viner samtidigt som man får kunskap om vinets och druvans härkomst, framställningsmetoder osv.

Nya Stena Germanica rymmer lika många passagerare och bilar som på en ordinarie färja plus ett fraktfartyg. Kapaciteten innebär bland annat att det går att lasta 220 lastbilar eller nästan 1 000 bilar.