I morgon sker invigningen av nya Botniabanan, den första järnvägslinjen i Norden med det europeiska signal- och säkerhetssystemet ERTMS/ETCS med nivå 2-funktion. Bombardier har levererat signalsystemet som nu tagits i drift på linjen mellan Nyland i Kramfors kommun till Gimonäs i Umeå.
Med en topphastighet på upp till 250 kilometer i timmen blir den 19 mil långa sträckningen det snabbaste spåret i landet.
Bombardiers ERTMS nivå 2-lösning kommer att utgöra grunden för ytterligare utbyggnad av linjen, som idag har 22 stationer, 143 broar och 25 kilometer tunnlar. Bombardiers del i Botniabanan omfattar den markutrustning som behövs för linjen, inklusive ATP (Automatic Train Protection) ombord på tågen.
– Leveransen av den nya ERTMS-tekniken är en nyckelfaktor i utvecklingen av järnvägsnätet i Norden. Projektet är också en viktig framgång i genomförandet av ETCS-tekniken, som gör det möjligt för tåg att färdas över geografiska gränser med olika signalsystem, säger Klas Wåhlberg, vd för Bombardier Transportation Sverige.