Viktiga frågor inledde mässan

Infrastrukturminister Åsa Torstensson (M) invigde i går Lastbilmässan för andra året i rad. Efteråt bjöds det på öppningskonferens med temat "Sverige behöver en Transportminister".

Det var Sveriges Åkeriföretag som ansåg att Sverige behöver en transportminister - som således ska fokusera på transportfrågor.

Åsa Torstensson poängterade i sitt inledande tal att företagandet är en grund för vår välfärd, och att ett nära samarbete mellan näringsliv och politik är viktigt för Sveriges utveckling inom transport och logistik.

Hon berättade att det inom EU kommer att ske en översyn av den digitala färdskrivaren och kör- och vilotidsregelverket. Hon sade även att hon gett bland annat Trafikverket i uppdrag att utreda hur tomkörningsandelen inom vägtransportnäringen kan minskas och fyllnadsgraden höjas.

Debatten handlade bland annat om kilometerskatt för tunga lastbilar, modulfordonens vara eller inte vara och den ökande cabotagetrafiken i Sverige.

Kilometerskatten (KM-skatt) är något som de röd-gröna vill återinföra. Karin Svensson Smith (MP) anser att en kostnadsneutral KM-skatt skulle vara en fördel jämfört med höjd skatt på diesel.

Alla var överrens om att den bristfälliga regleringen av cabotagetrafik i Sverige har blivit ett problem, men ingen kunde lova någon lösning.

Panelmedlemmarna var Åsa Torstensson (c), Jan-Evert Rådström (m), Lena Hallengren (s) och Karin Svensson Smith (mp).

Hur blir det då med en transportminister? Det fick nog ingen något riktigt svar på.