Idag är det en historisk dag för det långlivade järnvägsprojektet Hallandsås. Just efter klockan 13 kunde nämligen tunnelborrmaskinen Åsa ta sig fram till mottagningskammaren i den östra tunnelsektionen och därmed är genombrottet i norr ett faktum. Åsa har härmed borrat nära 5 500 meter tunnel.
–Det är en stor dag för alla projektmedarbetare, och ett stort steg mot att lösa Västkustbanans största flaskhals, säger Per Rydberg, projektchef Trafikverket.
Efter midsommar har förhållanden varit gynnsamma, vilket har gjort att tunnelborrmaskinen Åsa under juli kunnat sätta månadsrekord med 330 meters borrning.
Hallandsåstunneln består av två parallella enkelspårstunnlar på 8,7 kilometer. Tunneln går mellan Båstad på den norra sidan av åsen och Förslöv på den södra sidan. Hallandsåstunneln är en del av Västkustbanan mellan Göteborg och Lund.
–Vi har en väl fungerande metod och har skaffat oss viktiga erfarenheter som vi tar med oss inför den fortsatta borrningen, säger Anders Rehnström, projektdirektör Skanska-Vinci.
Tunnelbygget startade 1992. Fem år senare stoppades projektet på grund av miljöproblem. En tredjedel av tunneln var då byggd. 2003 återupptogs tunnelbygget. De första tågen planeras gå genom Hallandsåstunneln 2015.