Infracontrol bygger signalsystem till Trafik Stockholm

Foto: Infracontrol
Foto: Infracontrol

Just nu pågår en utbyggnad av E18 vid Enköping, längs vägen mot Västerås. Den nya vägen blir en fyrfilig motorväg på 1.5 mil med 13 broar och två vägtunnlar. För att säkerställa framkomlighet och trafiksäkerhet ansluts de tekniska systemen i tunnarna till Trafikverkets ledningscentral, Trafik Stockholm. Göteborgsföretaget Infracontrol har uppdraget att samla ihop och integrera styr- och larmsignalerna i det överordnade beslutsstödssystemet.

E18 norr om Mälaren är den viktigaste vägförbindelsen mellan Oslo och Stockholm. Vägen mellan Enköping och Västerås är hårt trafikerad med cirka 17 000 fordon per dygn. Nu byggs ny motorväg längs en sträcka på cirka 1,5 mil som ska höja trafiksäkerhet och framkomlighet. Vägen kommer totalt att ha 13 broar och dessutom två vägtunnlar vid Frösvi och Ullbro. Den nya vägsträckan och tunnlarna kommer att öppnas för trafik i oktober 2010.

Tunnlarna är inte särskilt långa, bara cirka 200 meter vardera, men hastigheten är hög genom tunnlarna och de rymmer trots sin storlek en hel del teknik som det är viktigt att ha koll på.

– Även om det handlar om relativt korta tunnlar för motorvägstrafik så finns ett antal viktiga tekniska system installerade. Det är bland annat. belysning, pumpanläggningar, kraftförsörjning och säkerhetssystem. Det är förstås mycket viktigt att man kan vara säker på att de fungerar som de ska, därför ansluts de till det överordnade systemet på Trafik Stockholm, säger Johan Liljeros, Projektledare på Infracontrol.

På Trafik Stockholm finns trafikledare som dygnet runt håller koll på alla anslutna anläggningar. Tunnlarna utanför Enköping utgör förstås en mindre del. Med hjälp av CTS, som betyder Centralt Tekniskt System, övervakas och styrs till exempel anläggningar som tunnlar (Södra Länken med flera), trafiksignaler, TV-kameror, öppningsbara broar och trafikantinformations skyltar.

Infracontrol har sedan 2009 huvudansvaret för utveckling och underhåll av detta beslutsstödsystem för trafikledning mitt i hjärtat av Stockholms infrastruktur.

- Vi installerar PLC- och SCADA-system i tunnlarna vid Frösvi och Ullbro. Det är industriella styr- och övervakningssystem som samlar ihop styr-, indikerings- och larmsignaler. Kommunikationen med trafikledningscentralen sker via en fast nätverksförbindelse och alla drift-, trafik- och säkerhetsfunktioner integreras i det befintliga användargränssnittet i CTS, säger Johan Liljeros.

Infracontrol har lång erfarenhet av att arbeta med tunnlar, framför allt från Göteborg, så det här är väl känd och beprövad teknik. En av de stora fördelarna med systemen man använder är att det är lätt att anpassa och bygga ut styr- och övervakningsfunktionerna vid behov.