När Haparandabanans sista etapp ska byggas är uppdraget att underlätta för vilt att passera över järnvägen. Svevia har fått uppdraget som är värt 32 miljoner kronor.
Bron är en ecodukt som byggs för att vilt på ett säkert sätt ska kunna passera över järnvägen.
– Järnvägens sträckning sammanfaller med en naturlig flyttled för rennäringen, så behovet av en lösning för vilt dök tidigt upp i planeringen, säger Andreas Andersson, projektledare på Trafikverket.
För att attrahera viltet byggs bron med en konstruktion som smälter in i den naturliga miljön.
– Tänk dig en ås som du först gräver ur för att bygga en tågbana igenom. Sedan byggs en bro över järnvägsspåret. När vi byggt bron fyller vi delvis tillbaka med jord som vegetationen kan växa och breda ut sig i. Så det kommer nästan att se ut som om tåget kör i en tunnel genom åsen, fast det är en bro, säger Andreas Andersson.
Bron är 30 meter bred med en överyta på 25 meter. I uppdraget ingår även en cirka två kilometer lång terassering. Terrasseringsarbetet kommer att påbörjas i juni och hela jobbet förväntas vara klart i november 2010. Uppdraget är värt 32 miljoner kronor.
– Det här är vår femte etapp och också hela projektets sista etapp. Det känns trevligt att kunna knyta ihop säcken med det här sista uppdraget och är naturligtvis ett välkommet tillskott i orderboken, säger Patrik Berglund, Svevia.