Tusentals tågresenärer har drabbats av inställda eller försenade tåg på grund av snö och kyla.
– Tågen ska gå även om det snöar, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) som ger förra regeringen del i skulden.
Is som blockerar växlar, fel på vagnar och lok, och personalbrist på tågen. Till och med högtalare har slagits ut på vissa stationer. Järnvägssystemet tycks vara oförberett på att det kan bli vinter i Sverige.
Infrastrukturminister Åsa Torstensson har förståelse för att resenärer är arga.
– Det här är en långvarig vinter, men det brukar vara vinter i flera delar av det här landet så det här är inget exceptionellt. Därför tycker jag att man som resenär ska kunna förvänta sig att tågen kan komma i tid även när det är en lång vinter, säger hon.
Torstensson menar att det är tidigare regeringars fel att järnvägen klarar en riktig vinter så dåligt.
– Det har varit brist på pengar på underhållssidan under lång tid. Det beror på att man inte prioriterat i budgeten att ge Banverket de resurser som behövs, säger hon.
Enligt Torstensson så identifierade den nuvarande borgerliga regeringen snabbt behoven och lade tidigt in ökade resurser när det gäller anslagen till drift- och underhåll. När de satsningarna kan ge resultat vågar hon dock inte sia om.
Banverket beskrev på tisdagen trafikläget som stabilt tack vare att man i måndags beslöt att reducera trafiken och ställa in flera avgångar i framförallt Stockholmsregionen och Skåne. Därmed har antalet stillastående tåg blivit färre.
– Men förseningar är det säkert, säger Tommy Jonsson, chef för leveransdivisionen på Banverket. Den reducerade trafiken gäller åtminstone fram till och med fredag. Det kan i rusningstrafik leda till överfulla tåg.
Socialdemokraternas talesperson i infrastrukturfrågor, Lena Hallengren, tycker att det är "snudd på ohederligt" att infrastrukturministern skyller problemen på tidigare s-regeringar.
– Vi har satsat mycket pengar på underhåll och räknar man in inflationen så är skillnaden inte så stor, säger Hallengren.
Enligt henne är problemet mer komplicerat än att det bara handlar om brist på underhåll. Hallengren menar att regeringen bland annat måste sätta sig ned med Banverket och SJ för att se vad som kan göras.
Peter Wallberg/TT