Ny doktorandtjänst ska öka tågens punktlighet

Linköpings Universitet upprättar tillsammans med SJ, Banverket och Vinnova en helt ny doktorandtjänst. Målet är att öka tågens punktlighet.

– Det här är ett helt nytt grepp för att upptäcka störningsrisker i järnvägsnätet. Målet är betydligt bättre punktlighet inom tre år, säger Dan Olofsson, chef för produktionsplaneringen på SJ.

I snitt kommer drygt nio av tio persontåg i tid till sin slutdestination. Men SJ och Banverket är inte nöjda.

– Järnvägsnätet är ett stort och komplext system där en liten störning i en del av landet kan växa till stora störningar i en annan del. För att använda den begränsade kapaciteten på järnvägsnätet effektivt är det viktigt att vi skaffar oss bättre förståelse för de samband som påverkar hur störningar fortplantas, säger Tommy Jonsson, planeringschef för Banverkets Leveransdivision.

Doktorandtjänsten på Linköpings universitet är unik i sitt slag. Den bekostas gemensamt av SJ, Banverket och forskningsstiftelsen Vinnova. Avdelningen för kommunikations- och transportsystem på Linköpings universitet har bred erfarenhet av att utveckla avancerade matematiska algoritmer för att lösa olika typer av planeringsproblem, till exempel tidtabellsläggning.

– Med noggrannare beräkningar kan vi optimera tidtabellen utan att skapa onödiga förseningar. Det här doktorandprojektet är spännande och viktigt för SJ. Vårt mål är att förbättra service och kvalitet för resenärerna, säger Dan Olofsson.

Planen är att den nya doktoranden börjar sitt forskningsprojekt i april. Målet med forskningen är att lämna förslag på lämpliga mötesstationer för tåg, hur avgångstider ska ändras för att skapa ett jämnare trafikflöde, var tåg lämpligast kan mötas eller köra om varandra längs spåren och tidpunkter där extra tidsmarginaler bör läggas in i tidtabeller.

Enligt initiativtagarna så blir forskningen extra viktig eftersom persontrafiken i Sverige avregleras helt under 2010. Då förväntas fler järnvägsbolag vilja köra på de redan många gånger trånga spåren.

– Resultatet av den här forskningen kommer förstås att gynna samtliga järnvägsbolag. Men blir projektet lyckat är förstås resenärer och godstransportköpare de största vinnarna, säger Tommy Jonsson.

– Det här projektet handlar om att skapa robusta tidtabeller, där de småförseningar som alltid kommer att uppstå, kan hanteras på bästa möjliga sätt utan att påverka övrig trafik, säger Anders Peterson, universitetslektor i trafiksystem vid Linköpings universitet.