Trosabussens resenärer betalar via mobilen

Foto: Payair

Trosabussen satsar på mobila betalningar tillsammans med betalningstjänsten Payair. Med mobilbetalning hoppas Trosabussens underlätta och snabba upp biljettköpen väsentligt för sina resenärer och chaufförer.

Trosabussen som ägs av Åkersbergs Trafik erbjuder linjetrafik mellan Stockholm och Trosa, med 13 turer i båda riktningarna dagligen. Nu satsar Trosabussen, som första persontrafikleverantör, på mobila betalningstjänster med Payair.

– Vi vill ligga i framkant vad gäller mobila betalningar och erbjuda våra resenärer en förenklad och modern betalningslösning. Med Payairs lösning kan vi erbjuda våra resenärer en snabbare och enklare betalningsprocess med förköp av biljetter vid busshållplatserna. Lösningen underlättar inte bara för våra resenärer utan snabbar även upp arbetet för våra chaufförer och minskar administrationen kring biljettköp avsevärt. Dessutom kommer det att minska våra kostnader naturligtvis, säger Tomas Iwanowski, projektledare och trafikansvarig på Trosabussen.

Med hjälp av QR-koder placerade på busshållplatserna kan resenären betala sin resa innan bussen ankommer till hållplatsen med användning av endast sin mobiltelefon. QR-koden skannas med Payairs mobilapplikation, biljettköpet hamnar direkt i kundkorgen. Därifrån är det endast några knapptryckningar ifrån ett färdigt biljettköp.

– Trosabussen är först ut inom persontransportsektorn att använda vår mobila betalning, men vi ser stora möjligheter inom hela persontransportsektorn, en bransch som ser tydliga fördelar att snabba upp och förenkla hela betalningsprocessen för sina kunder, säger Staffan Ljung, vd på Payair.