Skånetrafiken får rekordhöga betyg

Foto: Kasper Dudzik
Foto: Kasper Dudzik

Skånetrafikens kunder har aldrig varit så nöjda som nu. Det visar resultatet från vårens kvalitetsmätning ombord på bussar och tåg. Punktligheten får särskilt höga betyg. Det betyder att kunderna har uppmärksammat att den faktiska punktligheten på tåg och bussar har ökat.

Två gånger om året får Skånetrafikens kunder betygsätta regionbussarna, stadsbussarna, Pågatågen och Öresundstågen på en skala från 0 till 10 utifrån ett antal kriterier. 0 står för mycket dåligt, 10 för mycket bra. Den totala kundnöjdheten, oavsett trafikslag, blev 7,20 i vårens kvalitetsmätning.

− Det är det bästa resultatet någonsin, säger Maria Holmgren, trafikområdeschef på Skånetrafiken.

I vårens kvalitetsmätning behöll eller höjde alla trafikslag sina betyg inom samtliga undersökta kvalitetsområden jämfört med förra våren. Öresundstågen och Pågatågen har aldrig haft så höga kundbetyg. Regionbussarna och stadsbussarna tangerar nivåerna från förra rekordåret 2008.

Framför allt har kundernas betyg på punktligheten höjts kraftigt.

− Punktligheten har blivit mycket bättre. Kunderna märker det. Det är en viktig fråga för dem, säger Maria Holmgren.

Stadsbussarnas punktlighetsbetyg har gått från 6,9 förra våren till 7,4 i år. Motsvarande betyg för regionbussarna är 7,0 i fjor och 7,5 i år. Pågatågen har ökat från 6,2 till 7,1 och Öresundstågen från 6,2 till 6,8.

Den faktiska punktligheten har samtidigt ökat med 7 procent på stadsbussarna, med en procent på regionbussarna och med hela 14 respektive 16 procent på Pågatågen och Öresundstågen.

Tillsammans med trafikföretagen har Skånetrafiken arbetat medvetet för att förbättra punktligheten. Bättre framkomlighet i trafiken på många platser har också bidragit.

Trafikföretagen har gjort aktiva insatser för att förbättra bemötande och framförande av fordon. Det har resulterat i mycket höga betyg för tågvärdar och bussförare. Pågatågens tågvärdar har fått betyget 8,1 i vårens kvalitetsmätning. Regionbussarnas förare har fått 8,2 på uppträdande och 7,9 på framförande. Nivåer som är svåra att överträffa.

− För att man ska lyckas få ett betyg över 8 får det i princip inte finnas en enda missnöjd kund, säger Maria Holmgren.