Riksrevisionens granskning visar att medfinansiering inte är effektivt. Trafikverket välkomnar Riksrevisionens granskning, men anser att man genom medfinansiering har kunnat utöka den nationella planen med viktiga investeringsåtgärder.
I infrastrukturpropositionen 2008/2009 fick Vägverket och Banverket i uppdrag av regeringen att systematiskt pröva möjligheten till medfinansiering av statlig infrastruktur. Detta innebar att medfinansiering för första gången kom att prövas som en tydlig del i att ta fram en nationell transportplan. Trafikverket menar att arbetet har fungerat väl, men att det finns möjlighet att förbättra de tillämpade rutinerna.
Medfinaniseringen bedöms sammantaget ge ett tillskott på 65 miljarder kronor för perioden 2010-2021. I detta ingår trängselskatt, vägavgifter och bidrag från kommunala och privata intressenter. För transportsystemet utgör samtliga dessa delar viktiga tillskott till finansieringen med allmänna statliga skattemedel.
– Dialogen om medfinansiering har bidragit till ett bredare och därmed förbättrat beslutsunderlag. Det innebär att nationella planen har kunnat utökas med viktiga investeringsåtgärder för samhället och berörda intressenter, säger Lennart Kalander, Trafikverkets chef för planering.
Det finns ett stort och ökande kommunalt tryck på att tidigarelägga de i planen ingående investeringsåtgärderna. Trafikverket hanterar detta genom möjligheten till så kallad förskottering, vilket innebär ett lån till staten (Trafikverket). Detta ökande behov ställer än högre krav på regelverk och rutiner.
I det fortsatta arbetet inom detta område säger Trafikverket att man kommer att ta till sig synpunkterna som framförs i Riksrevisionens granskningsrapport.