Nordiska hamnar i omvandling

Den sjöburna containertrafiken i centrala Stockholm kommer att så småningom flyttas söderut till Norrviksudden i Nynäshamn. Bild: Stockholms Hamnar
Den sjöburna containertrafiken i centrala Stockholm kommer att så småningom flyttas söderut till Norrviksudden i Nynäshamn. Bild: Stockholms Hamnar

I slutet av september arrangerade IBC Euroforum i samarbete med Sveriges Hamnar och Lloyd`s List, konferensen ”Hamnar - konstruktion, underhåll och miljö”. På plats i Kista, Stockholm fanns flera viktiga företrädare från branschen som tog chansen att ventilera dagsaktuella frågor.

Enligt branschföreningen Sveriges Hamnar, står de svenska hamnarna för nästan 95 procent av den totala volymen av all import och export till och från Sverige. 51 procent av Sveriges nettoexport kommer från basindustrin (skogen, kemin, gruvorna, stålet), varav den överväldigande delen går via hamnar. Varje år importeras omkring 25 miljoner ton olja, vilket motsvarar ungefär en tredjedel av den totala energitillförseln.

 Även om vissa transporter skulle gå att ersätta med andra transportslag, så skulle det ske till ett högt pris, sjötransporter är det oslagbart mest ekonomiska och klimateffektiva transportslaget på längre sträckor. Hamnarnas bidrag till svensk ekonomi och sysselsättning är svår att överskatta. Det samlade maritima klustret, med hamnar och olika kringverksamheter som turism, myndigheter, stödtjänster och andra logistiktjänster, beräknas sysselsätta mer än 110 000 personer i Sverige. De svenska hamnarna verkar på i en konkurrensutsatt internationell miljö, där inte bara andra transportslag, utan också utländska hamnar konkurrerar om affärerna.

Norra Djurgårdsstaden

En annan internationell trend är att många gamla citynära hamnområden utvecklas till bostadsområden och platser för rekreation. Detta fenomen gäller även för Stockholm, där nu stora markarealer i centrala huvudstaden, som hamnen använder idag, ska utvecklas för boende och annan verksamhet.

Karl Lagerlöf, representant från Stockholms Hamnar berättade om Stockholms stads utvecklingsprojekt i Norra Djurgårdsstaden. Den kommande stadsdelen sträcker sig från Husarviken i norr, över hamnområdet, till Loudden i söder och är ett av Europas mest omfattande stadsutvecklingsområden. Totalt planeras för 10 000 nya bostäder och 30 000 nya arbetsplatser som ska kombineras med en modern hamn och annan strategisk infrastruktur som Spårväg City.

– Visionen är att bygga en miljöstadsdel i världsklass, där hamnen och staden samverkar, säger Lagerlöf.

Samtidigt är Stockholm en naturlig bas för turismen i Östersjöområdet och är en populär anhalt för kryssningsfartyg. Det sjönära läget och närheten till historiska naturområden gör Stockholm till en attraktiv turistdestination. Enligt Sveriges Hamnar sysselsatte enbart i Stockholm turister som kom till staden via färja mer än 4 200 personer. Turisterna spenderade mer än fem miljarder kronor och fyllde motsvarande sju hotell varje dag.  Därför underströk Lagerlöf att kryssningstrafiken i Värtahamnen ska utvecklas, med en helt ny pir innehållande en ny passagerarterminal i direkt anslutning till såväl handelsplatser som kollektivtrafikstråk i form av Spårväg City.

Ny godshamn i Norvik

I och med denna utveckling kommer stora delar av Stockholms containerhantering flytta söderut till den kommande storhamnen i Nynäshamn, Norvik. Med den nya hamnen på Norvikudden får regionen en modern hamn för både container- och rorofartyg.

Per Ling-Vannerus, också han representant från Stockholms Hamnar, berättade om projektet.

– Containertrafiken i Östersjön exploderar och allt fler fartyg blir allt större, säger Per och menar att med den nya hamnen på Norvikudden får regionen en modern hamn för både container- och rorofartyg.

– Fördelen med läget vid Norviksudden att här finns ingen skärgård, vilket gör att det blir en kort, isfri och djupgående inseglingsled. Och nu har man även satsat på ny infrastruktur i regionen med en ny väg 73 och nya mötesspår på Nynäsbanan, fortsätter han.

I december 2010 lämnade Miljööverdomstolen positivt besked om att en godshamn får byggas på Norvikudden. Beslutet innebar att Stockholms Hamnar kan gå vidare med projekteringen av hamnen. Enligt Stockholms Hamnar är det världens största hamnoperatör, Hutchison Port Holdings (HPH), som ska driva containerterminalen på uppdrag av Stockholms Hamnar. HPH driver idag Stockholms Hamnars befintliga containerverksamhet.
I samma område planerar också NCC för en logistikpark på 600 000 kvadratmeter. Här ska även ett industrispår byggas som ansluter till Nynäsbanan.

Nordsjö hamn

Konferensen hade ett i huvudsakligen svenskt perspektiv, men det fanns även representanter från övriga Norden. Bland annat så representerade en av huvudtalarna, Eeva Hietanen, Helsingfors hamn. Finland är ytterst beroende av sjöfarten för sin handel, ännu mer än Sverige och enbart Helsingfors hamn har en cirka tredjedel av värdet av Finlands utrikeshandel.

Helsingfors är en stad som verkligen är byggd kring hamnen, säger Eeva som i sitt föredrag berättade om etablerandet av stadens nya storhamn för godshantering, Nordsjö hamn, som invigdes november 2008. Den toppmoderna hamnen, öster om centrala Helsingfors, är resultatet av ett ambitiöst och långvarigt byggprojekt och har sedan invigningen varit Finlands största godshamn för import och export. Hamnen har täta fartygsförbindelser till hamnarna i norra Mellaneuropa och direkta förbindelser till Finlands huvudvägs- och järnvägsnät.

Muddring

Muddring var ett annat ämne som ventilerades på konferensen. Enligt SGI, Statens geotekniska institut så väntas ett ökat muddringsbehov de närmaste åren. Och det gäller här att hantera muddermassorna varsamt eftersom en stor andel är förorenat.

I samband med muddring hanteras uppkommet avfall i form av förorenade muddermassor på olika sätt. På senare tid har intresset ökat för att använda detta avfall för anläggningsändamål, ofta för utbyggnad av kaj eller hamnplaner. En stabilisering kan syfta till att minska miljöpåverkande egenskaper genom att binda/omvandla föroreningar till en form som är mindre mobil men kan också resultera i enbart en geoteknisk stabilisering med en ökad bärighet.

Göran Holm från SGI, berättade bland annat om S/S metoden. Förkortningen står för stabilisering och solidifiering och det är en metod för att hantera just muddermassor. Tekniken bygger på att man blandar in ett bindemedel i muddermassorna med avsikt att minska mobiliteten för föroreningar samtidigt som materialets deformationsegenskaper och hållfasthet förbättras. Flera hamnar i Sverige bedriver nu olika sorters mudderprojekt. Kaj Nilsson från Oskarshamns kommun, berättade om sanerings- och muddringsarbetet i kommunens hamnanläggning, där det på hamnbassängens botten finns ca 800 000 m3 förorenade sediment innehållande ca 1 000 ton föroreningar.