Samarbete inom logistiken - en framtidstrend

Guillaume Dufresne från CLECAT på Nordic Rail. Foto: Elmia
Guillaume Dufresne från CLECAT på Nordic Rail. Foto: Elmia

Vid seminariet ”Framtidstrender – Logistik och samhällsutveckling” på Nordic Rail så lyftes frågan om framtida trender ur ett svenskt och europeiskt perspektiv. Krav från kunder på insyn och påverkan i hela logistikkedjan liksom mer samarbete verkar vara två tydliga framtidstrender.

Guillaume Dufresne, från den europeiska transport och logistikföreningen CLECAT, redogjorde för vad som krävs för att europeisk logistik ska stå sig i den globala konkurrensen.

Han pekade på behovet av en transportinfrastrukturpolicy för EU för att hantera den ständigt ökande godstrafiken. Utmaningarna är bland annat ökande godsvolymer, hamnar som flaskhalsar och att se till att utveckla en hållbar infrastruktur. Utsläppsrätter säger CLECAT inte nej till men uppmanar EU att vänta på bättre underlag innan beslut.

Trafikverkets syn på faktorer som påverkar godstransporter är bland annat demografi, städernas ökande betydelse och att effektivare användning av befintliga resurser liksom ökad samverkan, berättade Rikard Engström, miljöstrateg gods, logistik på Trafikverket.

Den gröna korridoren, konceptet för effektivare flöden mellan olika knutpunkter är också en viktig hållbarhetsfråga att arbeta med.

Stefan Back, Transportgruppen, påpekade att transportbranschen inte kan fortsätta as usual, miljöfrågan måste finnas med. Sveriges förutsättningar för en bra transportlogistik 2050 är bland annat moderniserad industristruktur ör att klara ökat intresse för råvaruutvinning vilket rejält kan påverka infrastrukturen.

Andra svenska fördelar är ”generellt rätt hyfsad infrastruktur” jämfört med andra länder men det finns mycket kvar att göra samt att Sverige har goda kunskaper i logistik, bra tillgång till ”ren” energi ut klimatpåverkanssynvinkel.

Ökad samsyn näringsliv - politik underlättar för industrin i framtiden.