Privata pengar kan snabba på utbyggnaden av vägar i Västsverige. Sträckan mellan Alingsås och Vårgårda skulle kunna byggas ut tack vare nya former för finansiering. Detta menar Västsvenska Handelskammaren, som hoppas på mer kreativitet inom infrastrukturen.
Sveriges handelskamrar har svarat på statens utredning om medfinansiering för transportinfrastruktur. Handelskamrarna anser att det måste gå att öka satsningarna på vägar och järnvägar i Sverige genom medfinansiering från andra parter än staten. Västsvenska Handelskammarens vd Johan Trouvé anser att utredningen inte har föreslagit tillräckligt innovativa förslag på hur det skulle gå till.
- Det måste satsas mer på vägar och järnvägar i Sverige. Vi vill därför se en palett med modeller för medfinansiering där insatsen för medfinansiären tydligt kopplas till nyttan. I dagsläget tycker vi inte utredningens förslag når ända fram, säger Johan Trouvé.
Västsvenska Handelskammaren har under många år drivit frågan om OPS, Offentlig-Privat-Samverkan där man möjliggör för företag att finansiera, projektera, bygga och underhålla en väg eller järnväg. Det skapar ett helhetsansvar och incitament som Handelskammaren anser leder till att byggandet blir snabbare, bättre och billigare. Metoden har använts i våra nordiska grannländer med framgång.
- Statens ovilja att pröva OPS förstår vi inte. Det som fungerar i Norge och Finland borde fungera även här. E20 mellan Alingsås och Vårgårda är ett bra projekt att pröva det på, säger Johan Trouvé.
Avgifter från trafiken kan också vara en lösning för att få till snabbare utbyggnad av infrastrukturen.
- Avgifter är egentligen inget vi gillar, men nu har vi nått vägs ände. Det skulle kunna vara ett sätt att komma vidare och få drägliga vägar och järnvägar i det här landet, säger Johan Trouvé.