Trafikkontoret i Stockholms stad får i uppdrag att utreda en miljözon för dubbdäck. I juni fattade regeringen beslut om att införa möjligheten till miljözon för dubbdäck där kommunerna bedömer att detta är nödvändigt.
– Redan i dag ser vi en beteendeförändring bland Stockholms bilister, men vi är inte i mål ännu och därför är det viktigt att vi fortsätter åtgärdsarbetet för att förbättra stockholmsluften, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Sedan dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm infördes i januari 2010 har det skett en tydlig minskning av dubbdäcksanvändning. Andelen dubbdäck bland lätta fordon, i huvudsak personbilar, uppgick under början av 2010 till cirka 30 procent jämfört mellan 60 procent och 70 procent tidigare år. Även på övriga innerstadsgator har andelen dubb minskat tydligt, men trots detta har inte miljökvalitetsnormerna uppnåtts.
– I dagsläget finns det enbart ett dubbdäcksförbud på Hornsgatan på Södermalm, och även om denna åtgärd har haft en övergripande effekt på dubbdäcksandelen i hela staden är det viktigt att stockholmarna förbereder sig på att fler åtgärder kommer att behöva vidtas, säger Ulla Hamilton.