Företaget Geo Signage har utvecklat ett system för att trafikbolag och andra aktörer ska kunna sända ut relevant information till sina resenärer och andra mottagare. Det speciella med GeoSignage är möjligheten att bestämma när – men även var – informationen skall spelas upp.
– De flesta förstår fördelarna med att positionsstyra information och budskap. Få har dock funderat över hur detta går till. I en större stad finns väldigt många platser och områden där något speciell händer varje dag. Det blir snabbt oöverskådligt och svårt att administrera informationsflödena, säger Johan Posse, vd för GeoSignage.
För att lösa problemet har GeoSignage utvecklat ett skräddarsytt system. Systemet kombinerar egenskaperna hos sådana mediasystem som i dag är vanliga i butiker och gallerior med GPS-funktionen i kollektivtrafikens nuvarande informationssystem.
Bland annat öppnar GeoSignage upp för möjligheten att förmedla förseningsinformation till specifika områden på ett helt nytt sätt.
Under vintern har systemet testas i samarbete med expressbussföretaget Swebus.
Under sommaren räknar GeoSignage med att knyta till sig sin första kund i Sverige. Företaget har som mål att innan årets slut även etablera sig på den europeiska marknaden.