EU avvisar Lufthansa-kritik

Foto: Lufthansa
Foto: Lufthansa

EU-kommissionen tillbakavisar Lufthansas kritik att dess bedömning av sammanslagningar mellan flygbolag har blivit hårdare. Men tvärtemot vad kommissionen trodde vid beslutstillfället har godkännanden av Lufthansas köp av flygbolag 2009 lett till minskad konkurrens.

Lufthansas koncernchef Christoph Franz sade i samband med bolagsrapporten den 17 mars att "myndigheternas granskning har blivit striktare och det påverkar Lufthansas intresse för SAS", enligt Svenska Dagbladet den 18 mars.

- EU-reglerna för företagskoncentrationer har inte ändrats och varje fall undersöks på egna meriter. Kommissionen har undersökt elva fusioner och många allianser i sektorn sedan 2004 och har utfärdat endast två negativa beslut, sade kommissionens taleskvinna i konkurrensfrågor Amelia Torres till Nyhetsbyrån Direkt.

Dessa två fall gällde när två flygbolag med samma hemmaflygplats ville gå samman: irländska Ryanairs försök att köpa Aer Lingus 2007 och sammanslagningen av de grekiska bolagen Olympic Air och Aegean Airlines i år.

Amelia Torres underströk att hon inte kände till Christoph Franz uttalande och givetvis inte kunde uttala sig om utsikterna för en prövning om Lufthansa eventuellt ville köpa SAS.

Syftet med fusionsgranskningarna är att se till att flygpassagerare inte drabbas av högre priser, framhöll hon.

Så sent som 2009 godkände kommissionen Lufthansas köp av först Brussels Airlines i juni och sedan Austrian Airlines i augusti. Men kommissionen satte som villkor att Lufthansa gav upp attraktiva start- och landningsrättigheter så att andra flygbolag skulle kunna starta flygningar på sträckor som Lufthansa skulle få monopol på.

Det gällde sträckorna mellan Bryssel-Frankfurt och Bryssel-Zürich i Brussels Airlines-fallet och bland andra Wien-Stuttgart och Wien-Bryssel i Austrian Airlines-fallet.

Kommissionens dåvarande konkurrenstalesman Jonathan Todd sade i juni 2009 att kommissionen var övertygad om att konkurrerande flygbolag kommer att överta dessa slotter eftersom villkoren var mycket fördelaktiga.

Men så har inte skett och Lufthansa har monopol på sträckorna tillsammans med sina dotterbolag. Trots detta går kommissionen i efterhand inte med på att en felbedömning har lett till felaktiga beslut.

- Kommissionen måste vara övertygad i beslutsögonblicket i ljuset av flygbolagens åtaganden att ett trovärdigt intresse finns för slotterna från andra flygbolag, sade en källa i kommissionen till Nyhetsbyrån Direkt.

- Men det finns inga garantier för att flygbolagen startar flygningar omedelbart eller för att de inte ändrar sig. Lufthansas åtaganden att ge upp slotter gäller i flera år, fortsatte källan.

En anledning till att Lufthansa inte har fått konkurrens på sträckorna kan vara minskat flygande under lågkonjunkturen, sade källan. Det är en öppen fråga om konkurrenssituationen ändras med bättre konjunktur.

Efter många klagomål från andra flygbolag tillkännagav konkurrenskommissionär Joaquin Almunia i tisdags att han kommer att starta undersökningar av vissa flygplatsers rabatter och subventioner av lågprisbolag.
(Nyhetsbyrån Direkt)