Branschen samlades på Truck & Bus World Forum

Foto: Barry Li
Foto: Barry Li

Konferensen Truck & Bus World Forum har genomförts för fjärde gången. Det var andra gången konferensen hölls i Göteborg. Konferensen delas mellan Frankrike och Sverige och är en mötesplats för alla som har ett intresse av utvecklingen inom området vägtransport.

Truck & Bus World Forum samlade över 280 deltagare från Europa och ett stort antal talare från olika världsdelar. Talarna representerade olika intressen och talade om vägtransporter från olika aspekter.

Konferensen i Göteborg genomfördes under temat "Can We Have It All". Ett tema som belyste transporternas betydelse för utveckling men samtidigt hur transporternas negativa effekter ska kunna minskas.

Konferensen inleddes med ett tal av statssekreteraren vid Näringsdepartementet, Catharina Håkansson Boman. Hon berättade om de åtgärder Regeringen vidtar för att bidra till ett effektivt och säker vägtransportsystem. Därefter följde de stora europeiska lastbilstillverkarna med Volvos vd Leif Johansson i spetsen och berättade om industrins synpunkter. Industrin är beredd och kan göra mer om de får klara förutsättningar från politiskt håll. Man var också tydlig med att om man politiskt beslutar om förbrukningsnormer för lastbilar utformat på samma sätt som personbilssystemet är upplagt är risken för feloptimering stor. Effekten kan bli fler mindre lastbilar och att koldioxidutsläppet per ton kilometer blir högre.

Dag två inleddes av Bo Andersson från GAZ som gav sin syn på hur en utveckling av vägtransportsystemet i Asien och Ryssland kan dra nytta av erfarenheter från Europa och USA. Därefter kom leverantörer, både stora och mindre, och gav sin syn på vilka bidrag de kan ge till utvecklingen av vägtransportsystemet.

Under konferensen kom även icke branschfolk till tals. Johan Ronnestam, it- och kommunikationsexpert, och talade kring temat: hur skulle Steve Jobs på Apple göra om han skulle tillverka lastbilar. Stefan Edman, Nicolas Sonntag och Jos Dings gav sin syn på hur mycket transporter tål jorden och vilka risker olika alternativ innebär.

Flera av presentationerna avslutades med en paneldiskussion där anslutande frågor från moderator och publik diskuterades. Moderator under hela konferensen var Lars Holmqvist, vd för den europeiska leverantörsorganisationen Clepa.

Grundtanken är att etablera konferensen World Truck & Bus Forum som en viktig arena för möten om vägtrafikens utveckling, möjligheter och risker och att Göteborg ska vara en naturlig hemvist för denna konferens vart annat år.