Fågelviksgruppen fortsätter köra färdtjänst i Stockholms län

Det råder hård konkurrens om taxikunderna i Storstockholm. Här är taxiköer vid Stockholm Centralstation. Foto: Christer Wiik

Det blir Fågelviksgruppen som fortsätter att tillhandahålla färdtjänst i Stockholms län. Detta efter att Stockholms läns landsting, SLL, har fattat ett tilldelningsbeslut i frågan. Det innebär att, de av Fågelviksgruppen ägda taxibolagen, Taxi 020 och Taxi Kurir, de närmaste två åren kommer att ansvara för färdtjänsten i samtliga 26 kommuner i Stockholms län.  

 - Det var helhetslösningen som Fågelviksgruppen kunde erbjuda samt en kostnadsreducering med cirka 10 procent, som politikerna fastnade för, säger Jesper Pettersson, presstalesman på Trafikförvaltningen, Stockholms läns landsting.

Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting, kommenterar: – Vi har satt resenärernas behov i centrum i arbetet med upphandlingen och är nöjda med att en rad förbättringar kommer att införas. Redan i dag har färdtjänsten 86 procent nöjda resenärer och nu siktar vi på att den ska bli ännu bättre, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting och fortsätter: - Det nya avtalet kommer att innebära en sänkning av kostnaderna för landstinget med 10 procent. Samtidigt kommer taxiförarna att vara utbildade och arbeta mer med bemötande och andra mjuka värden. Resenärernas nöjdhet kommer att leda till bonusar respektive böter för leverantörerna.

Men politikeroppositionen i Stockholms läns landsting är inte lika nöjd över beslutet. Man hävdar dels att Fågelviksgruppen saknar kollektivavtal, dels att det innebär ett monopolförfarande, då båda taxibolagen har samma ägare. – Det är ytterst beklagligt att Alliansen tillåter monopol inom färdtjänsten. Vi vill att de taxibolag som tar arbetsgivaransvar genom kollektivavtal måste få möjlighet att konkurrera. Att Alliansen prioriterar prisdumpning framför sund konkurrens och en tryggare färdtjänst kommer att drabba både förare och resenärer, säger Conny Fogelström, 2:e vice ordförande i Färdtjänstberedningen (S), vars parti nu kommer att kräva att det nya avtalet på två år inte förlängs och att landstinget startar en ny upphandlingsprocess för 2018, där krav på kollektivavtal ska ingå.