Lignin blir biobaserat flygbränsle

Foto: Johan Olsson

Innventia koordinerar forskningssamarbetet Lignojet som syftar till att etablera lignin som råvara i biobaserat flygbränsle. Projektet är svensk-brasilianskt samarbete med delfinansiering från Vinnova som samlar aktörer längs hela värdekedjan.

Den globala marknaden för förnybara produkter förväntas redan 2015 överstiga 200 miljarder dollar. På denna marknad kommer Brasilien att vara en av de viktigaste producenterna med betydande råvarutillgångar och storskalig produktion av biobaserade drivmedel. Det nystartade projektet Lignojet kommer att demonstrera hur biobaserat flygbränsle kan produceras från skogsråvaror som inte konkurrerar med livsmedelsproduktion genom integrerad produktion i massabruket.

Framtida flygbränslen måste baseras på förnybara råvaror men för att dessa ska kunna konkurrera med fossila bränslen måste de produceras kostnadseffektivt. Detta kan ske genom att integrera produktionen i massabruk där processer och utrustning att hantera stora flöden på ett kostnadseffektivt och miljövänligt sätt redan finns.

Projektet delfinansieras av Vinnova och pågår till december 2016. Förutom Innventia ingår den brasilianska massaproducenten Fibria, Karlstad flygplats, LignoBoost Demo, Valmet och SP Process Development. Ett mål med projektet är att etablera en roadmap för att introducera ligninbaserat flygbränsle i Brasilien och Värmland. Vid Karlstad flygplats finns sedan ett år Europas första permanenta tankanläggning för biojetbränslen installerad.

– Visserligen flyger man redan på biojetbränsle av olika råvarobaser, men här gäller det att så snabbt som möjligt också få fram tillämpningarna inom produkter med skogsråvaror som bas. På så vis får man fram en lokal ny bränsleindustri, och med dagens kunskap så bör man nog kunna flyga på certifierat biobränsle från skogsråvaror inom 5-8 år, säger Peter Landmark, vd på Karlstad Airport.

– Tack vare att vi samlat många aktörer längs värdekedjan har vi skapat initiala förutsättningar för storskalig introduktion av ett nytt biobränsle, säger Marie Anheden, som leder projektet och ansvarar för området Energy & Chemicals vid Innventia.