I början av nästa år kommer privata handledare till körkortselever att testa ett nytt digitalt verktyg i samband med utbildningen. Förhoppningen är att eleverna ska få en mera gedigen utbildning och att antalet omprov ska minska.
Det nya digitala verktyget kallas DUP, digitalt utbildningsprotokoll. Det är en digital checklista för elever och den privata handledaren så att de kan kontrollera att de har gått igenom alla viktiga kunskaper som behövs innan eleven gör sitt kunskapsprov och förarprov. Det ska kunna användas av privata handledare men även av trafiklärare. Projektet är ett samarbete mellan Transportstyrelsen, Trafikverket, VTI och STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund). Det digitala protokollet är just nu under utveckling.
– Ett övergripande syfte med protokollet är att både handledare och körkortselev ska få stöd i hur man planerar och genomför utbildningen, säger Thomas Fahlander, utredare på Transportstyrelsen.
Handledare anmäler sig för att frivilligt använda protokollet i samband med den obligatoriska introduktionsutbildningen för elev och handledare. Basen i protokollet utgörs av den nationella kursplanens olika mål. Här kan handledare sätta sig in i vilka mål som gäller för olika moment i utbildningen och använda det som grund för hur utbildningen ska genomföras. När handledaren eller trafikläraren bedömt att ett mål har uppfyllts prickar han/hon av detta och går sedan vidare.
– Att köra bil handlar om mycket mer än att kunna hantera bilen och därför är det viktigt att utbildningen håller hög kvalitet och vår förhoppning är att DUP kan bidra till detta, säger Sonja Forward, forskare på VTI.
Protokollet ska utvecklas, provas och utvärderas så att man kan dra slutsatser om effekterna samtidigt som man bygger upp ett underlag för hur protokollet behöver förändras för att fungera optimalt.
När protokollet är färdigutvecklat kommer det att provas i 50 utvalda trafikskolor. I dessa trafikskolor erbjuds 20 par (handledare och elev) att använda protokollet. Detta görs i samband med introduktionsutbildningen. Användningen är frivillig. På så vis inkluderar pilotstudiens effektmätning 1 000 par av elev och handledare.
Utöver denna försöksgrupp väljs på motsvarande sätt 50 skolor med 20 par som kontrollgrupp. Dessa behöver inte göra något aktivt utöver den sedvanliga utbildningen. Handledare och elever får fylla i webbenkäter, ett i tidigt skede och det andra efter att de tagit sitt körkort.
Efter testperioden kommer de båda grupperna att jämföras för att se om det digitala utbildningsprotokollet bidragit till några förbättringar.